Analys av klimatfrågans effekter för fondens långsiktiga avkastning

Report this content

Pågående diskussioner om den globala uppvärmningen och beslutsfattare som tar klimathotet på största allvar har, och kommer att leda till åtgärder från ett stort antal regeringar. Hur dessa åtgärder kombinerat med uppvärmningens faktiska effekter på vår omvärld kommer att påverka långsiktig avkastning, risk och relativprissättningen, inte bara på olika energikällor utan även mellan bolag, sektorer, regioner och tillgångsklasser är dock mer osäkert. Första AP-fonden bedömer att klimatfrågan är så central att en analys om hur olika scenarier gällande klimatutvecklingen kan komma att påverka fondens långsiktiga avkastning behöver göras. Därför har fonden beslutat att, som enda svensk pensionsfond, delta i Mercers Innovative Climate Change project. Studien, som görs i samarbete med tretton andra internationella pensionsfonder, Carbon Trust, IFC (en del av Världsbanken) och ledande klimatforskare, syftar till att, utifrån scenarieanalys, identifiera risker och investeringsmöjligheter för långsiktiga investerare. "Det är viktigt för oss, som den långsiktiga globala pensionsfonden vi är, att analysera klimathotets möjliga effekter för vår långsiktiga avkastning. Detta projekt ger oss en unik möjlighet att, i samarbetet med andra internationella pensionsfonder och klimatexperter, analysera hur denna centrala fråga kan komma att påverka vår långsiktiga placeringsinriktning, kärnan i vår investeringsmodell”, säger Johan Magnusson, VD för Första AP-fonden. Studiens övergripande slutsatser kommer att offentliggöras i en rapport i slutet av 2010. För mer information läs Mercers Innovative Climate Change project pressmeddelande (på engelska).