Första AP-fonden etablerar Willhem AB och förvärvar stor bostadsportfölj.

Report this content

​Det nya fastighetsbolaget Willhem förvärvar 11 100 hyresrätter i Stockholm, Göteborg, Malmö, Jönköping, Borås, Karlstad och Linköping med ett underliggande fastighetsvärde på drygt 7 miljarder kronor. Totalt inbegriper affären cirka 860 000 kvadratmeter där 87 procent utgör bostäder. Ensam ägare av Willhem är Första AP-fonden.

– Vi har utnyttjat en möjlighet att göra en bra investering i bostadsfastigheter som vi bedömer har goda utvecklingsmöjligheter. Investeringen ligger i linje med vårt uppdrag i pensionssystemet, att investera på lång sikt, med låg risk och hög avkastning. Med Willhem bygger vi ett långsiktigt och ansvarsfullt bostadsbolag med ambitioner att växa, säger Johan Magnusson, vd för Första AP-fonden.

Willhems formella övertagande av fastigheterna sker i samband med årsskiftet och vi räknar med att ha tagit över hela den operativa verksamheten till våren. Förvaltningen kommer att drivas i egen regi.

– Vi är ett nytt bostadsbolag med en ledning som har lång erfarenhet av bostads- och fastighetsbranschen. Vi tar detta förvärv på stort allvar och ser fram emot att bygga goda och långvariga relationer med alla våra hyresgäster, säger Mikael Granath, vd för Willhem.

Fastigheterna ägs idag av kunder till Finanshuset Acta. Affären är villkorad av att dessa godkänner affären på stämmor i december och av Konkurrensverkets godkännande. Rådgivare har varit ABG Sundal Collier och Pangea Property Partners.

Johan Magnusson
VD Första AP-fonden
Tel: 08-566 20 200

Ossian Ekdahl
Kommunikationschef Första AP-fonden
Mobil:0709-681 209
e-mail: ossian.ekdahl@ap1.se

Mikael Granath
VD Willhem AB
Tel: 0705 77 15 84

Första AP-fonden är en av pensionssystemets buffertfonder som ska bidra till att trygga framtidens pensioner. Första AP-fondens verksamhetsidé är att, med en långsiktigt kapitalförvaltning och väl avvägda finansiella risker, uppnå högsta möjliga avkastning på fondens tillgångar och därmed långsiktigt bidra till en hög och förut-sägbar ålderspension för nuvarande och framtida pensionärer. Vid utgången av juni 2010 förvaltade Första AP-fonden tillgångar till ett värde av 202,6 miljarder kronor.