Ytterligare nedskärningar i staten

Report this content

Idag presenterar Försvarsförvaltningsutredningen sitt förslag som innebär att staten ska spara drygt två miljarder kronor i de totalförsvarsgemensamma myndigheterna. Facken är oroade och kräver att varje myndighet ska få mandat att själv fatta beslut om hur besparingarna ska genomföras.

- Nu gäller det för regeringen att leva upp till ambitionen att staten ska vara ett föredöme som arbetsgivare. Besparingar är inte samma sak som personalnedskärningar. Varje myndighet bör själv få ansvara för hur besparingarna ska göras, givetvis i samverkan med de fackliga organisationerna, säger Håkan Rosenqvist, ordförande i Försvarsförbundet. Försvarsförbundet, ST och Officersförbundet är eniga om att de besparingsåtgärder som nu genomförs är en logisk konsekvens av det försvarsbeslut som fattades 2004. Besparingarna förstärker den trend där statligt anställda många gånger används som en budgetregulator i det politiska spelet. - Det senaste försvarsbeslutet och omlokaliseringarna av statliga myndigheter har inneburit att över 10 000 statligt anställda riskerar att förlora sina jobb. Statens kaka är både liten och otrygg numera, säger Annette Carnhede, ordförande i ST. Statligt anställda omfattas av Trygghetsavtalet. Det innebär under vissa förutsättningar bland annat: förlängd uppsägningstid, förtida pension och tidiga insatser i form av omskolning och utbildning redan under uppsägningstiden. Arbetsgivarverket har vid upprepade tillfällen försökt att göra försämringar i Trygghetsavtalet, men mötts av hårt motstånd från fackligt håll. Det senaste årets besparings- och omorganisationspaket stärker facken i sin uppfattning att Trygghetsavtalet behövs. - Trygghetsavtalet har inneburit en möjlighet för många av våra medlemmar att yrkesväxla och som fackförbund kan vi absolut inte medverka till några försämringar i avtalet. Att satsa på omställningsåtgärder innebär alltid en besparing för samhället i det långa perspektivet, säger Lars Fresker. **Berörda myndigheter** Pliktverket, Försvarets materielverk (FMV), Fortifikationssverket, Försvarets forskningsinstitut (FOI), Försvarshögskolan, Försvarsmaktens högkvarter, Försvarets radioanstalt (FRA) och Militära Underrättelse- och Säkerhetstjänsten (MUST). Många av myndigheterna har verksamhet spridd över landet. --- För mer information, välkommen att kontakta: - Håkan Rosenqvist, förbundsordförande, Försvarsförbundet, tel 070 584 95 77 - Lars Fresker, förbundsordförande, Officersförbundet, tel 070 628 25 81 - Annette Carnhede, förbundsordförande, Fackförbundet ST, tel 070 641 12 15