Dohi avyttrar korsordsverksamheten till Keesing

Dohi Publishing AB, dotterbolag inom Dohi säljer sin korsords- och kreativitetsavdelning till internationella Keesing Media Group.

Dohi investerar aktivt med kapital och kompetens i verksamheter med behov av anpassningar och satsningar inom digitalisering och automation. 2014 förvärvade Dohi förlaget First Publishing Group namnändrat till Dohi Publishing AB och har genom kontinuerliga investeringar samt utveckling av nya produkter byggt upp en gedigen och lönsam korsords- och kreativitetsavdelning bestående av bland annat 7 korsordstidningar med 48 utgåvor per år som ges ut i Sverige, Norge och Finland.

– Vi är mycket nöjda med affären. Anledningen till att vi valde att sälja var för att vi stod vid ett vägskäl där vi valde mellan att ta denna del av vår verksamhet till nästa nivå eller låta produkterna utvecklas vidare hos de bästa på den internationella marknaden, säger Emanuel Dohi, vd Dohi.

Amsterdam-baserade Keesing Media Group är Europas största korsords- och braintainmentföretag och producerar fler än 100 miljoner korsordstidningar per år. Keesing har underhållit korsords- och pusselmarknaden i över 100 år. I dag sysselsätter Keesing cirka 350 anställda och har kontor i Amsterdam, Antwerpen, Berlin, Köpenhamn, London, Madrid, Malmö, Naintré, Paris och Stockholm.

– Vi är jätteglada över förvärvet av Dohi Publishings korsordstidningar. Dohi har under de senaste åren byggt upp en imponerande portfölj av korsordsprodukter och har fångat en trogen skara korsordslösare. Det är förstås superspännande att få in dessa titlar i vår portfölj, säger Anders Juhlin, Nordisk vd på Keesing.

Köpet genomförs i dagarna och tidningarna kommer därefter att publiceras av Keesing Sverige.

– Det är med varm hand jag lämnar över korsords- och kreativitetsavdelningen till ett så framgångsrikt företag som Keesing som kan förvalta och utveckla detta vidare. I och med denna affär kan vi lägga mer tid på våra övriga satsningar, avslutar Emanuel.

Anders Juhlin: a.juhlin@keesing.com, +46 706 29 26 62

Emanuel Dohi: emanuel@dohi.se, +46 70 980 95 31

Citat

Vi är mycket nöjda med affären. Anledningen till att vi valde att sälja var för att vi stod vid ett vägskäl där vi valde mellan att ta denna del av vår verksamhet till nästa nivå eller låta produkterna utvecklas vidare hos de bästa på den internationella marknaden.
Emanuel Dohi, vd Dohi.