Fort Knox stolt samarbetspartner till Barnrättsbyrån i Umeå

Från och med 2019 stöds Barnrättsbyråns verksamhet i Umeå av den lokala tillväxtmotorn Fort Knox. Genom samarbetet hoppas Fort Knox kunna bidra till att säkerställa att barn som har det svårt inte faller igenom samhällets skyddsnät.

Barnrättsbyrån är en barnrättsorganisation dit barn och unga själva kan vända sig när de behöver hjälp med sina rättigheter. Verksamheten har bedrivits sedan 2011 i Stockholm och finns sedan ett år tillbaka i Umeå.

Efter ett fullspäckat första år har nu Barnrättsbyrån i Umeå fått en avgörande samarbetspartner i Fort Knox som möjliggör det fortsatta arbetet i regionen.

- Det lokala är viktigt för oss. Grunden i vår verksamhet är att vi vill vara med och utveckla platsen vi verkar på, något vi gör genom att stötta idéstarka entreprenörer i Umeåregionen. Genom att stötta Barnrättsbyråns verksamhet i Umeå hoppas vi kunna bidra till att fler barn och unga får den hjälp de behöver och inte minst har rätt till, säger Markus Olsson, VD Fort Knox.

Barnrättsbyrån erbjuder stöd, råd och praktisk hjälp i alla frågor som rör barns rättigheter. Det kan handla om allt ifrån att förklara krångliga beslut, följa med på möten eller tillsammans med myndighetspersoner hitta nya vägar framåt. Uppdragen Barnrättsbyrån får av barnen innebär ett tätt samarbete och en gemensam kamp för att barnen ska få tillgång till sina rättigheter och för att deras röster ska höras.

- Vi är så glada att Fort Knox ger oss möjligheten att utveckla Barnrättsbyrån i Umeå. Trots att vi jobbar med välfärdens kanske viktigaste frågor är stödet från näringslivet och andra gåvogivare helt avgörande. Utan stödet från Fort Knox hade vi inte överlevt i Umeå, säger Elin Wernquist, Generalsekreterare på Barnrättsbyrån.

Kontaktinformation Barnrättsbyrån och Fort Knox

Markus Olsson, VD Fort Knox 090 71 72 20, markus@fort-knox.se
Elin Wernquist, Generalsekreterare Barnrättsbyrån – 072 565 33 46, elin@barnrattsbyran.se

Fort Knox är ett familjeägt bolag som investerar i små och medelstora företag och framförallt idéstarka entreprenörer. De vill vara en lokal tillväxtmotor och bidra till att utveckla platsen de verkar på.

Citat

Det lokala är viktigt för oss. Grunden i vår verksamhet är att vi vill vara med och utveckla platsen vi verkar på, något vi gör genom att stötta idéstarka entreprenörer i Umeåregionen. Genom att stötta Barnrättsbyråns verksamhet i Umeå hoppas vi kunna bidra till att fler barn och unga får den hjälp de behöver och inte minst har rätt till.
Markus Olsson, VD Fort Knox