Ny kulturscen och restaurang öppnar i Umeå

Nu pågår ett intensivt arbete i Mimerskolans gamla gymnastiksal bredvid Vasaplan i Umeå. Den välkända och 130 år gamla byggnaden har renoverats varsamt av Fort Knox och hyresgästen Kårhusstiftelsen ska inom kort stegvis öppna sin verksamhet som går under namnet Västra Paviljongen.

– Vi blir en ny och mellanstor kulturscen i Umeå, där lokala band får utrymme. Dessutom har vi tagit fram ett eget öl och ska satsa på norrländska tapas, säger David Sagebo, verksamhetsledare på Västra Paviljongen.

Fort Knox köpte Mimerskolans gamla gymnastiksal år 2017 av Umeå kommun via det kommunala bolaget Inab. Byggnaden har en kulturminnesmärkning på utsidan, men vid renoveringen valde Fort Knox att skydda även de bevarandevärda detaljerna på insidan. Arbetet skedde under en lång process med White Arkitekter, Historiska Hus, Kårhusstiftelsen och Contractor Bygg.

Den ursprungliga planen är i stort sett bevarad, men alla ytskikt har renoverats, fungerande ventilation har byggts in, liksom ett kök och en scen som klarar scenframträdanden för 300 personer – både för studenter och allmänhet. Här ska föreläsningar hållas dagtid och musikframträdanden kvällstid.

Kårhusstiftelsen ska i ett helägt bolag driva verksamheten Västra Paviljongen i lokalen – en referens till byggnaden Östra Paviljongen på campusområdet, där otaliga tentor skrivits under årens lopp. I bolaget har de anställt verksamhetsledaren David Sagebo, som just nu, med hjälp av ordföranden i Kårhusstiftelsen, Timmy Nyberg, roddar med allt från ljussättning, högtalare, gardiner och draperier till möbler och menyer i restaurangen.

– Vi vill bli en kulturscen för Umeå med omnejd – ett ställe dit både studenter och allmänhet är välkomna. Man kan säga att vi blir lite av ett nytt Scharinska villan eller Galaxen, för de som kommer ihåg. En kulturscen som inte konkurrerar med Väven eller Umeå Folkets Hus, utan en mellanstor scen som det ska vara låga trösklar att besöka, säger David Sagebo.

De har byggt upp en restaurang och en bar, där bland annat ett husöl ska serveras, framtaget i samarbete med Bryggverket. Matkonceptet ska bli norrländska tapas.

– Vi ska jobba med mikrobryggerier och andra företag i omgivningen för att korta ned transporterna på våra varor så mycket som möjligt. Tanken är att vi ska skapa en tillvaro för studenter och allmänhet där man kan sitta på en av våra studieplatser och plugga, käka lunch och dricka kaffe. På kvällstid blir det middagsrestaurang och pub, säger David Sagebo.

Han menar att de som kommer till Västra Paviljongen blir förvånade över hur stort det är inomhus i och med att byggnaden ser så liten ut utvändigt.

– Det är högt i tak och en perfekt lokal för spelningar och uppvisningar. Banden ska i princip bara behöva jacka in och köra på en gång. Det här är något som har saknats i hela regionen, säger David Sagebo.

Fort Knox har haft flera aktörer som varit intresserade av att hyra lokalen, men de har varit bestämda att hitta rätt hyresgäst.

– Vi ville hitta en hyresgäst vars verksamhet passar in i byggnaden, för att kunna nyttja husets unika kvaliteter. Hade vi hyrt ut som kontor hade vi behövt sätta in nya bjälklag, bygga bort rymd och ljus, och det var aldrig något alternativ. Så att hitta rätt hyresgäst har varit helt avgörande – och det har vi lyckats med, säger Johanna Olsson.

Hon tillägger:

– Det är en fantastisk lokal och det kommer garanterat bli Sveriges vackraste kårhus!

– Ja, att nyttja den gamla byggnaden på ett nytt sätt är hållbart och ett storskaligt exempel på återbruk. Det är spännande att låta olika epoker mötas och skapa nya berättelser. Vi lyssnar på och lyfter fram den äldre arkitekturen, samtidigt som vi låter vår tid gestaltas i nya funktioner och tillägg, säger Maria Olsson, en av de arkitekter på White som jobbade med projektet.

Timmy Nyberg på Kårhusstiftelsen har jobbat med satsningen sedan 2020 och har hela tiden skyndat långsamt.

– Vi har velat att det ska bli bra. Men nu får vi smygstarta och testa verksamheten – vi är minst sagt förväntansfulla, säger Timmy Nyberg.

Dagverksamheten med luncher och studieplatser drar igång redan i början av november, och kvällsaktiviteterna för allmänheten öppnar efter nyår.

– Vi håller på att fila på en riktigt fin invigning, säger David Sagebo.

Fakta

Gymnastikhuset till läroverket ritades 1890 av stadsarkitekten FO Lindström och stod klart för invigning två år senare.

Gymnastikhuset ansågs vara så anmärkningsvärt att fotografier på gymnastiksalen och dess utrustning visades vid världsutställningen i Chicago 1893.

Markus Olsson
vd, Fort Knox
markus@fort-knox.se
Fort Knox är ett familjeägt bolag som investerar i små och medelstora företag – och framförallt idéstarka entreprenörer. Vi vill vara en lokal tillväxtmotor och bidra till att utveckla platsen vi verkar på.