Stor donation till ALS-forskning vid Umeå universitet

Report this content

Två stiftelser med anknytning till Umeå väljer att donera sammanlagt 40 miljoner kronor till Umeå universitets forskning runt sjukdomen amyotrofisk lateralskleros, mer känd som ALS.

– Det är en fantastisk generös donation som kommer att förstärka Umeå universitets redan starka ALS-forskning, säger Hans Adolfsson, rektor vid Umeå universitet.

Donatorerna är Fort Knox välgörenhetsstiftelse och Olsson och Olsson välgörenhetsstiftelse som donerar vardera 20 miljoner kronor till forskningen om ALS under en tioårsperiod.

Amyotrofisk lateralskleros, ALS, är namnet på en grupp neurodegenerativa sjukdomar där nervceller i hjärnan, hjärnstammen och ryggmärgen bryts ned. ALS är en sjukdom som det i dag inte finns något bot mot och där diagnostik för tidig upptäckt är bristfällig.

– Vi i familjen Olsson har alltid haft stor respekt för Umeå universitet och dess betydelse för Umeå och vi har på flera sätt gjort vårt för att stödja universitetets utveckling. När nu en nära anhörig till oss drabbades av ALS så kändes det självklart att vi som familj bidrar till ALS-forskningen vid Umeå universitet, säger Krister Olsson, entreprenören som tillsammans med barnen Markus Olsson och Johanna Olsson står bakom stiftelserna.

Tio år med stärkt forskning

Umeå universitet är ledande i Sverige och framstående i världen inom forskningen på denna sjukdom och får nu möjlighet att under en tioårsperiod stärka denna verksamhet ytterligare. Redan i dag finns det ett antal lovande internationella experimentella behandlingsstudier där forskare vid Umeå universitet och Norrlands universitetssjukhus deltar och donationen ger nu möjlighet för forskare i Umeå att engagera sig ännu mer i denna forskning.

– Medicinska fakulteten har som ambition att utveckla forskningsmiljöer som kan bidra till att hälso- och sjukvården utvecklas. Forskning på nervsystemets funktioner och neurodegenerativa sjukdomar är ett viktigt område och denna donation kommer att förstärka utvecklingen inom det, säger Patrik Danielson, dekan vid Medicinska fakulteten vid Umeå universitet.

– Donationen är väldigt viktig för vår ALS-forskning och universitetet hoppas långsiktigt kunna bidra till att det utvecklas såväl diagnostik som fungerande behandlingar, säger Hans Adolfsson, rektor vid Umeå universitet.

Markus Olsson
vd, Fort Knox
markus@fort-knox.se
Fort Knox är ett familjeägt bolag som investerar i små och medelstora företag – och framförallt idéstarka entreprenörer. Vi vill vara en lokal tillväxtmotor och bidra till att utveckla platsen vi verkar på.