Ökad finansiering till samhällsnyttig forskning

Report this content

FAS beviljar under de tre kommande åren anslag på cirka 220 miljoner kronor för nya projekt. Det blev något fler ansökningar i år och 93 forskningsprojekt har beviljats stöd. FAS fördelar forskningsmedlen till projekt som rör arbets- och miljömedicin, social ojämlikhet mot bakgrund av etnicitet/kön och trygghet på arbetsmarknaden. Andra projekt rör forskning om folkhälsa, funktionshinder, HBT och äldre.

De nya satsningarna präglas som tidigare av den mångfald och variation som utgör FAS huvudsakliga stödområden.
– Forskningen speglar många aktuella samhällsfrågor – från utlandsföddas erfarenheter på arbetsmarknaden till människors arbetsförmåga och anställbarhet, säger Kenneth Abrahamsson, FAS programchef. Såväl yttrandefrihet och inflytande för anställda, som makt och etik hos företag i hanteringen av intressenter tilldelas resurser.

Vidare uppmärksammas sambandet mellan stress och diabetes hos barn och mobiltelefoners inverkan på sömnen. Olika aspekter i äldreforskningen har hög aktualitet i vårt ”åldrande” samhälle. Psykiska funktionshinder prioriteras, det gör även arbetsrelaterade hälsoproblem och då framför allt allergier, buller- och belastningsskador. Bland andra projekt som beviljats medel finns studier om kvinnors livsvillkor i HBT-perspektiv. Som tidigare, står alkoholforskningen i centrum och även forskning om tobaksvanor får bidrag.

I år inkom 835 projektskisser till FAS, 201 gick vidare till fullständig ansökan och 93 stycken eller 11,1 procent beviljades stöd.

En lista över samtliga projekt som fått bidrag finns på www.fas.se/nyabidrag.

För ytterligare information kontakta:
Erland Hjelmquist, huvudsekreterare
Tfn: 08-775 40 71, mobil: 070-859 25 54
E-post: erland.hjelmquist@fas.se

Kenneth Abrahamsson, programchef
Tfn: 08-775 40 91, mobil: 070-546 83 53
E-post: kenneth.abrahamsson@fas.se

Forskningsrådet för arbetsliv och socialvetenskap, FAS, är en statlig myndighet som initierar
och finansierar grundläggande och behovsstyrd forskning för att främja människors arbetsliv,
hälsa och välfärd.
___________________________________________________________________________
Solweig Rönström, Informationschef, solweig.ronstrom@fas.se
Forskningsrådet för arbetsliv och socialvetenskap, FAS.
Postadress: box 2220, 103 15 Stockholm.
Tfn vx: 08-775 40 70, e-post: fas@fas.se - www.fas.se - org.nr: 202100-5240.