Fortinet skyddar DreamHack – världens största spelfestival

Report this content

Fortinet® (NASDAQ: FTNT), ledande nätsäkerhetsleverantör, bygger säkerheten i det lokala nätverk för cirka 14 000 användare under världens största digitala spel-fest: LAN-eventet DreamHack, som äger rum i Jönköping den 24 – 27 november.

DreamHack är obestritt världens största LAN-party* och vid senaste Guinness världsrekord fanns 13 292 enheter knutna till spel-nätverket. Säkerheten kring den snabba uppkopplingen kommer från DreamHacks partner Fortinet, som är den enda brandväggsleverantören på DreamHack.

”För DreamHack kräver den extremt höga bandbredd i kombination med det enormt stora antalet användare supersnabb utrustning för att tillåta fullständig skanning och skydd av vårt nätverk. Fortinet kommer att skydda delar av infrastrukturen på LAN:et, framförallt de kritiska komponenterna som krävs för att kunna bygga ett nätverk av denna storlek på väldigt kort tid. Enkelheten i produkten och det effektiva skyddet och funktionaliteten i plattformen var avgörande faktorer för att vi skulle välja Fortinet, säger Rok Podgrajsek, Gruppansvarig i DreamHacks nätverksteam”.

Nätverket på DreamHack designas och konfigureras av 25 speciallister som ingår i nätverksteamet. Dessa personer kommer från ett brett urval av företag där de arbetar med drift och konsultverksamhet inom kommunikation och säkerhet

Bästa skydd åstadkoms genom den supereffektiva ”FortiGate3950B-plattform”. Fortinet’s FortiGate är en multifunktions brandvägg som har inbyggd hårdvaruacceleration med en väldigt liten fördröjning, endast 10 mikro-sekunder, vilket är en extremt viktig faktor i just datorspel. 120 Gbps brandväggs prestanda gör den till den snabbaste ”appliance” brandväggen på marknaden. Den har ett stort urval av tilläggsfunktioner som krävs för nästa generations nätverk, t.ex. integrerad IPS, applikationskontroll, användarbaserade regelverk och ”Endpoint Policy Enforcement”.

“Eftersom säkerheten är så viktig för spelarna och prestandabehovet är så stort var det en självklarhet att ställa upp och förse DreamHack med den bäst tänkbara IT-säkerhets utrustning. För oss är det smickrande att DreamHack frågade just Fortinet för att tillgodose sina behov. Det är även ett bevis på att marknaden anser att Fortinets produkter är en av de bästa som finns. Förutom brandväggs skydd levererar vi även intrångsskydd med IPS samt AntiSpam och AntiVirus för mejltrafiken.”, säger Hans Grapenmyr, ansvarig för Fortinet i Sverige.

*Ett LAN-party är när ett antal datoranvändare träffas för att koppla samman datorerna i ett LAN (Local Area Network, Lokalt nätverk). De i särklass vanligaste syften för ett LAN-party är att spela datorspel mot varandra.

För mer information kontakta:

Hans Grapenmyr, Major Accounts Manager Nordics, Fortinet. Tel.: 0709 31 88 12
Presskontakt: Susan Rose Kommunikation, susan@susanrose.se. Tel 073 300 30 10

Rok Podgrajsek, Gruppansvarig i nätverksteamet, DreamHack, tel. 0702-742283

Om Fortinet:

Fortinet (Nasdaq; FTNT) tillverkar och levererar produkter för säkerhet i datornätverk och med fokus på segmentet UTM, Unified Threat Management. Våra produkter och tjänster ger ett brett, snabbt och integrerat skydd mot dynamiska säkerhetshot samtidigt som de förenklar den infrastruktur som krävs för IT-säkerheten. Våra kunder finns inom stora företag, tjänsteleverantörer och myndigheter över hela världen. De flesta av Fortune Global 100 företagen är våra kunder. Vår flaggskeppsprodukt FortiGate utmärker sig genom att specialkonstruerade kretsar (ASIC:ar) både ger hög prestanda och integrerar säkerhetsfunktioner för olika lager av datatrafiken. Vårt breda utbud av produkter omfattar förutom UTM även skydd för nätverkets ändpunkter, kärnan i företagens nät, databaser och tillämpningar. Fortinets högkvarter finns i Sunnyvale i Kalifornien, USA med kontor över hela världen.

OM DREAMHACK
DreamHack är världens största datorfestival. DreamHacks kärna och ursprung är LAN-partyt, med de två stora festivalerna DreamHack Summer och Winter, där deltagarna tar med sin egen dator och kopplar upp mot Internet i ett gigantiskt lokalt nätverk. DreamHack är också Sveriges första konsumentinriktade mässa/evenemang/festival för dataspel, datorer och spelkonsoller. Evenemangen är en plattform för Esport, kunskap och kreativa tävlingar, musikartister som uppträder, föreläsningar av spelutvecklare och mycket mer. Läs mer på

Taggar: