• Fortinova/

Bokslutskommuniké september 2021 – december 2022: Förvaltningsresultatet ökar med 15 procent

•    Intäkterna för perioden uppgick till 369,0 Mkr (279,2), motsvarande en ökning med 32 procent.
•    Driftsöverskott förbättrades med 33 procent och uppgick till 210,3 Mkr (157,9), motsvarande 57 procent (57) i överskottsgrad.
•    Förvaltningsresultatet har ökat med 15 procent och uppgick till 118,2 Mkr (102,6), motsvarande 2,3 kronor per aktie (2,1) samt 32 procent (37) i förvaltningsmarginal.
•    Värdeförändringar på fastigheter uppgick till 58,6 Mkr (341,1), varav -0,1 Mkr (12,7) avser realiserade värdeförändringar.
•    Värdeförändringar på derivat uppgick till 100,8 Mkr (14,4).
•    Periodens resultat efter skatt uppgick till 212,7 Mkr (373,2), motsvarande 4,1 kronor per aktie (7,6).
•    Långsiktigt substansvärde per aktie uppgick till 50,3 kr (47,5).
•    Styrelsen föreslår stämman en utdelning på 0,72 kr per aktie (0,46) för verksamhetsåret 2021/2022.

”Trots att marknaden för tillfället är orolig känner jag mig trygg med den strategi som bolaget haft och som vi har att tacka för vart vi är idag. Bostadsfastigheter på tillväxtorter i västra Sverige är en trygg och över tid lönsam placering.” säger Anders Johansson, verkställande direktör på Fortinova.

”Vår höga uthyrningsgrad, tillväxt i hyrorna och sunda finanser gör att jag fortsatt tror på bolagets förmåga att generera positiva kassaflöden. Vår finansiella ställning är stark, därför föreslår styrelsen nu en utdelning i enlighet med vår utdelningspolicy.” säger Anders Johansson, verkställande direktör på Fortinova.

Bilaga: Bokslutskommuniké september 2021 – december 2022

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Anders Johansson, verkställande direktör Fortinova Fastigheter AB (publ), 0340-59 25 52
John Wennevid, CFO och ansvarig för IR Fortinova Fastigheter AB (publ), 0340-59 25 59

Denna information är sådan som Fortinova Fastigheter AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 24 februari 2023 kl. 08:00 CET.

Fortinova är ett växande fastighetsbolag vars affärsidé sedan starten 2010 har bestått av att förvärva, utveckla och förvalta främst bostadsfastigheter vilka, enligt Fortinovas bedömning, har dokumenterade starka kassaflöden. Bolaget har en målsättning att generera positiv avkastning över tid, oberoende av marknadens utveckling. Fortinova har ett geografiskt fokus på tillväxtkommuner i västra Sverige som Bolaget bedömer har en god tillväxtprofil och är attraktiva orter att bo, arbeta och leva i. Bolaget är beläget i Varberg och grundades av Fortinovas nuvarande VD Anders Johansson och vice VD Anders Valdemarsson. Per den 31 december 2022 ägde Fortinova fastigheter till ett värde om 4,5 Mdr kronor, varav bostadsfastigheter utgör cirka 73 procent. Resterande del utgörs av samhällsfastigheter och kommersiella fastigheter. FNCA Sweden AB är utsedd Certified Adviser.