Fortinova köper hyresrätter för drygt en halv miljard

Fortinova Fastigheter AB (publ) (”Fortinova”) genomför ett antal förvärv av fastigheter med totalt 302 hyreslägenheter i Varberg, Uddevalla och på Tjörn. Uthyrningsbar yta är ca 18000 kvm och fastighetsvärdet uppgår till drygt 500 Mkr. Det samlade hyresvärdet är 27 miljoner kronor. Den 1 juni hade Fortinova tillträtt 132 av lägenheterna. Resterande 170 lägenheter är i produktion och beräknas vara färdigställda under 2021. Då kan resterande fastigheter tillträdas. Förvärven har finansierats genom befintlig kassa samt upptagande av nya lån.

I föregående period, mitt i pandemin, genomfördes en nyemission som övertecknades till 127 procent och tillförde bolaget 63,5 Mkr. Vidare såldes en fastighet för ombildning till bostadsrätt i april. Vi konstaterar ett fortsatt stort intresse efter långsiktiga och trygga alternativ i turbulenta tider, säger Anders Johansson.

Fortinova är ett Varbergsbaserat fastighetsbolag med fokus på bostadsfastigheter i västra Sverige. Bolaget grundades 2010 och äger fastigheter med ett värde om ca 2 miljarder SEK. Som ett led i den fortsatta expansionen planerar Fortinova för en notering på Nasdaq First North Premier 2020/2021.