Fortinova säljstartar BRF Tändstiftet i Innovatumområdet, Trollhättan

Pressmeddelande 2023-04-14

Fortinova säljstartar BRF Tändstiftet med 41 lägenheter i Innovatumområdet, Trollhättan. Området är navet för Trollhättans näringsliv och centrum för många högteknologiska företag. Läget är naturnära och kantas av Trollhättekanalens unika fall- och slussområde som skapar en unik och charmig boendemiljö.

Enligt den tidigare planen skulle fastigheten Trollhättan Traversen 4 bli en förvaltningsfastighet i Fortinovas bestånd. Bolaget gör nu bedömningen att det är mer fördelaktigt att sälja lägenheterna som bostadsrätter till privatmarknaden. Fortinova planerar att tillträda fastigheten under andra kvartalet 2023. Därefter kommer fastigheten att överlåtas till BRF Tändstiftet. Fastighetsbyrån i Trollhättan har fått uppdraget att sälja lägenheterna i BRF Tändstiftet som är i varierande storlekar från ettor på 38 kvm till fyror på 84 kvm. Inflyttning beräknas ske redan sommaren 2023.

BRF Tändstiftet, Nohabsgatan 37 i Trollhättan.

Krister Howding, affärsutvecklare Fortinova Fastigheter AB, kommenterar:

”Omställning från hyresrätter till bostadsrätter visar på Fortinovas möjlighet att anpassa oss till den nya räntemiljön vi nu befinner oss i. Tillsammans med Fastighetsbyrån har vi anpassat priserna på lägenheterna och justerat föreningens ekonomi efter det nya ränteläget. En styrka med projektet är att vi redan idag har en färdig visningslägenhet som intressenter kan besöka och att inflyttning kan erbjudas redan till sommaren.”

Anders Johansson, vd

E-post: aj@fortinova.se

John Wennevid, CFO och ansvarig för investerarrelationer

E-post: jw@fortinova.se

Fortinova är ett växande fastighetsbolag vars affärsidé sedan starten 2010 har bestått av att förvärva, utveckla och förvalta främst bostadsfastigheter vilka, enligt Fortinovas bedömning, har dokumenterade starka kassaflöden. Bolaget har en målsättning att generera positiv avkastning över tid, oberoende av marknadens utveckling. Fortinova har ett geografiskt fokus på tillväxtkommuner i västra Sverige som Bolaget bedömer har en god tillväxtprofil och är attraktiva orter att bo, arbeta och leva i. Bolaget är beläget i Varberg och grundades av Fortinovas nuvarande VD Anders Johansson och vice VD Anders Valdemarsson. Per den 31 december 2022 ägde Fortinova fastigheter till ett värde om 4,5 miljarder kronor, varav bostadsfastigheter utgör cirka 73 procent. Resterande del utgörs av samhällsfastigheter och kommersiella fastigheter. FNCA Sweden AB är utsedd Certified Adviser.