Förändringar i Fortnox ledning

Michael Hansen tillträder som ny chef för affärsområdet Pengar, då Louise Bagewitz valt att lämna sin roll som affärsområdeschef och vd för Fortnox Finans. Michael är idag vd på Capcito, som han var med och grundade 2015. Capcito, och SaaS-tjänsten Monto, förvärvades nyligen till ca 80 % av Fortnox. Michael kommer att ingå i koncernledningen för Fortnox.

Fortnox har tidigare kommunicerat att man satsar stort på finansieringstjänster. Kompetensen inom Capcito och de tekniska möjligheterna med plattformen Monto, ger ny kraft till satsningarna inom affärsområdet Pengar.

“Vi står inför fortsatta stora investeringar i våra finansiella tjänster, och Michaels erfarenhet inom Fintech kommer att vara väldigt värdefull för oss. Det händer mycket inom finansområdet och vi har ett väldigt starkt team på plats för att lyckas” säger Tommy Eklund, vd Fortnox.

Michael Hansen har en gedigen bakgrund som entreprenör och investerare i startups  och var med och startade Capcito 2015. Att ta en större roll inom Fortnox med fokus på finansieringstjänster ser han som ett passande nästa steg.

“Desto djupare vi kom i dialogen mellan Capcito och Fortnox blev det uppenbart hur väl våra visioner, kulturer och verksamheter kring finansiering till företag passade ihop. Vi har verkligen potential att ge varandra superkrafter. Att nu få en aktiv roll i att skapa de bästa möjliga produkterna inom finansiering och därigenom hjälpa landets mindre företag att växa är något jag brinner starkt för" säger Michael.

David Dahlgren fortsätter som vice affärsområdeschef för Pengar, en roll han haft sedan 2020.

Louise Bagewitz går efter drygt ett år som ledare för affärsområdet och dotterbolaget Fortnox Finans vidare till nya utmaningar utanför Fortnox.

“Louise har bidragit med mycket positivt under den här tiden, och jag vet att många uppskattar henne mycket. Jag önskar henne stort lycka till med de utmaningar hon tar sig an härnäst”, säger Tommy Eklund.

Det sker också ett skifte i ledningen för affärsområdet Företagande där Ola Bergqvist tar över som affärsområdeschef efter att under en tid haft rollen som tillförordnad. Han var dessförinnan sälj- och marknadschef inom Företagande.

“Jag är väldigt glad att Ola ska fortsätta att leda arbetet med att utveckla vår affär och verksamheten inom Företagande. Ola har ett starkt kundfokus, och är uppskattad som person och ledare här på Fortnox”, säger Tommy Eklund.

Ola Bergqvist kommer att ingå i Fortnox koncernledning.
Viktoria Svedebäck, nuvarande affärsområdeschef, tar en annan roll inom Fortnox.

För mer information eller eventuella frågor kontakta:

Tommy Eklund, vd Fortnox
telefon: 072-369 73 50