Fortnox ansöker om digital brevlåda

Fortnox har lämnat in ansökan om digital företagsbrevlåda till myndigheten för digital förvaltning (DIGG). Den digitala företagsbrevlådan skulle betyda att Fortnox kunder kan få deklaration, skatteunderlag och olika myndighetsbesked direkt in i sitt ekonomisystem, sorterat, hanterat och klart. Om ansökan beviljas skulle antalet digitala företagsbrevlådor i landet kunna tredubblas.

Den digitala brevlådan ska samla all post från myndigheter och andra offentliga aktörer som innehåller underlag för bokföringen. Den blir landets mest kraftfulla företagsbrevlåda och unik i sitt slag då den både ersätter arbetet med inmatning av underlagen och kan kopplas ihop med AI-tjänster för att automatisera, tolka och ge bokföringsförslag. Med Fortnox brevlåda får företagare också en smidig lösning för samarbetet kring underlagen med exempelvis redovisningsbyråer.

- När vi låter en AI flytta in i företagets brevlåda går vi från att mottagaren tömmer brevlådan och hanterar innehållet till att flödet sköts automatiskt. Posten blir kategoriserad, strukturerad och hanterad direkt inne i systemet. Allt hamnar på rätt ställe. Det är en digital brevlåda som gör skillnad på riktigt! Att vi kopplar ihop oss tätare med svenska myndigheter är en stor fördel för både företag och redovisningsbyråer, säger Svante Erwing, produktområdeschef på Fortnox.

Tredubbling av landets företagsbrevlådor

- Om alla våra kunder aktiverar den nya brevlådan så kan vi tredubbla landets företagsbrevlådor. Det är dubbelvinst för samhället. Det blir lättare för företagen att vara framgångsrika i sin verksamhet, och det blir mindre klimatpåverkan, säger Svante Erwing.

Behandlingen av ansökan hos DIGG beräknas bli klar innan sommaren. Om bolaget får ett positivt besked kommer tjänsten att lanseras stegvis under andra halvan av 2021.

- Det här är den typ av produkt som lät som en avlägsen vision för några år sedan när vi började jobba med automatisering av bokföring, men digitaliseringen går snabbt nu. Framtiden är redan här, säger Jesper Svensson, affärsområdeschef på Fortnox.

För kommentarer:

Svante Erwing, produktområdeschef Fortnox