Fortnox blir betalningsförmedlare

Fortnox ansökan om att bli betalningsförmedlare har beviljats av Finansinspektionen. Det innebär att bolaget kommer att kunna erbjuda sina kunder att sköta vissa betalningar direkt i Fortnox plattform.

Att Fortnox nu blir betalningsförmedlare betyder att kunderna kan få sin affärshändelse i ett sammanhållet flöde, med färre manuella steg. De kan använda de pengar som kommer in i ekonomisystemet för att göra vissa betalningar med, direkt i Fortnox plattform.

- Det här är ett viktigt steg för både oss och Sveriges småföretagare. Det förbättrar och underlättar företagandet på ett väldigt konkret sätt. Ännu fler delar i ekonomiadministrationen kan skötas sömlöst, inom samma plattform. Genom att vi hela tiden utvecklar digitaliseringens möjligheter blir det enklare att driva företag, säger Nils Carlsson, vd Fortnox.

Tjänsten riktar sig primärt till de kunder som använder Fortnox tjänster inom fakturering. Den ska göra det möjligt att med ett klick kunna sköta hela fakturan, det vill säga att företagaren betalar fakturan med ett klick, och därefter sköts hela betalningsprocessen och bokföringen automatiskt.

- Det är ett väldigt glädjande besked. Något av det bästa med molnbaserad ekonomiadministration är ju möjligheterna till automatisering. Detta innebär att vi nu kan göra delar av det som är det allra bästa med vårt erbjudande tillgängligt för alla, även de riktigt små företagen, säger Joachim Lindow, vd för Fortnox Finans.

Nu fortsätter utvecklingsarbetet för att ha ett första erbjudande klart till kunderna under 2020. Efter detta kommer tjänsterna att lanseras stegvis.

Nils Carlsson, vd Fortnox

076-644 77 00, nils.carlsson@fortnox.se

Fortnox erbjuder en molnbaserad plattform så att småföretagare och redovisningsbyråer kan sköta ekonomi och administration på ett effektivt sätt. Plattformen är marknadsledande i Sverige. Den ger även kunderna tillgång till finansiella tjänster samt företagsförsäkringar. Fortnox grundades 2001 och har huvudkontor i Växjö. Aktien är noterad på NGM Nordic MTF. För ytterligare information se www.fortnox.se.