Fortnox välkomnar statlig e-legitimation

Fortnox välkomnar förslaget om statlig e-legitimation som Digg nu presenterar i sin slutredovisning av regeringsuppdraget.

- En statlig e-legitimation kommer bryta det digitala utanförskapet och ge fler företag och deras medarbetare möjlighet att ta del av samhällsviktiga, onlinebaserade tjänster.  Alla ska kunna ha en e-legitimation när samhället är digitaliserat från arbetsplatsen till offentliga tjänster och vidare, säger Svante Erwing, produktområdeschef Fortnox.

Många invånare kan idag inte få en e-legitimation av privata utfärdare. Med en statlig e-legitimation kan fler få rätt förutsättningar att röra sig i olika digitala plattformar och få rätt till grundläggande samhällsservice. I sin rapport slår Digg fast att rätten till statlig e-legitimation är en demokratifråga.

- Det är både realistiskt och imponerande att statlig e-legitimation kan tas fram på 24 månader, enligt Digg. Nu är både teknik och marknad redo med beprövade standarder för att ta nästa steg, säger Svante Erwing.

Med Polismyndigheten som kontrollant av identitet vid utfärdandet höjs tillförlitligheten på e-legitimationen till en nivå av säkerhet som är högre än något vi sett tidigare. Samtidigt kan den nya tillgängligare lösningen bejaka flexibilitet och rörlighet som i sin tur främjar innovation. Statlig e-legitimation måste också kunna användas i praktiken. Därför välkomnar Fortnox även Diggs förslag på krav att alla godkända e-legitimationer ska accepteras av alla offentliga e-tjänster.

- Statlig e-legitimation måste bygga på öppenhet och vi välkomnar därför Diggs förslag om att det ska vara möjligt att växla sin statliga e-legitimation till andra lösningar. Fortnox har redan börjat rulla ut nya användarkonton anpassade för identifiering med en framtida statlig e-legitimation tillsammans med andra digitala ID-former, avslutar Svante Erwing.

Svante Erwing, Produktområdeschef Fortnox, svante.erwing@fortnox.se, 073-4022061.

Om Fortnox

Fortnox AB (publ) är en företagsplattform som knyter samman människor, företag och organisationer. Vi hjälper företag starta, växa och utvecklas. Med smarta tekniska produkter, lösningar och tjänster, och möjlighet att koppla ihop dem med hundratals externa parter, är vi ett nav för företagande i Sverige. Vår vision är att skapa ett välmående samhälle format av framgångsrika företag.

Fortnox grundades 2001 och har huvudkontor i Växjö samt kontor i Malmö, Linköping och Stockholm. Aktien är noterad på Nasdaq Stockholm.

För ytterligare information se www.fortnox.se