Sara Arildsson ny VD på Fortnox

Sara Arildsson har utsetts till ny VD på Fortnox. Sara tillträder idag, den 6 oktober 2014. Sara kommer närmast från IBM där hon har haft en lång karriär bl a som Sverigechef för mjukvarudelen och senast som globalt ansvarig för integrationen av Kenexa. Jens Collskog som grundade Fortnox tillsammans med Jan Älmeby för drygt tio år sedan, och som varit VD fram tills nu avgår och kommer under en övergångstid kvarstå som rådgivare till styrelsen och som en av de större ägarna till bolaget.

“Idén som blev verklighet – på 10 år har Fortnox utvecklats till en Sveriges ledande leverantörer av internetbaserade bokföringsprogram, med en omsättning på knappt 100 MSEK. Därtill på en starkt konkurrensutsatt marknad med snabba teknikskiften, detta under Jens Collskogs ledarskap – vi kan bara lyfta på hatten”, säger Leif Johansson, styrelseordförande. ”Idag står Fortnox inför nästa fas, att från en stark grund baserad på fantastiska produkter och mycket know-how växa till att bli en av de ledande aktörerna inom internetbaserade bokföringsprogram. Ambitionen är en omsättning om cirka 500 MSEK om fem till sex år. Sara har en gedigen bakgrund inom mjukvarubranschen och ett dokumenterat gott ledarskap. Vi är mycket glada över att ha rekryterat Sara till Fortnox och hälsar henne varmt välkommen”, fortsätter Leif Johansson.

”Efter 13 år på IBM känns det otroligt spännande att få ta helhetsansvaret för ett bolag. Fortnox är på väg in i en expansiv tillväxtfas och jag ser verkligen fram emot att få utveckla bolaget vidare”, säger Sara Arildsson.

"Jag har sedan vi startade Fortnox för drygt 13 år sedan fått uppleva en fantastisk resa, de senaste 4,5 åren som VD. Genom stark tillväxt i kombination med god lönsamhet har Fortnox idag en position som den klart största leverantören av webbaserade administrativa program till företag och redovisningsbyråer i Sverige. Under åren har vi utvecklat ett brett sortiment av moderna och funktionsrika program och tilläggstjänster, skapat goda samarbeten med strategiska partners som redovisningsbyråer och kompletterande systemleverantörer och därigenom skapat ett gott rykte. Företaget är väl positionerat för att möta framtiden med fortsatt stark tillväxt och god lönsamhet. Framöver kommer Fortnox ledas av en ny VD, då jag idag har valt att lämna min anställning. Efter drygt 13 år är tiden mogen för mig att ta mig an nya utmaningar. Det är min starka övertygelse att Fortnox med Sara vid rodret är i bästa händer och har en ljus framtid,” säger Jens Collskog.

För mer information kontakta:

Leif Johansson, styrelseordförande, 070-520 40 25

Sara Arildsson, VD, 070-863 30 39