Nu får 500 000 hushåll sin post i fastighetsboxar

Sverige har nu passerat halvmiljonstrecket beträffande antalet hushåll i flerfamiljshus som får sin post utdelad i en fastighetsbox. De boxar som sprängde vallen installerades i en bostadsrättsförening i Vasastan i centrala Stockholm.

– Vi har haft en mycket positiv utveckling under hösten där gamla otrygga brevinkast har avvecklats. Det har bäddat för att Sverige har nått det här glädjande etappmålet, säger Lennart Lindberg, chef för Forum för Fastighetsboxar (FFF). Bostadsrättsföreningen ”Sigtunagatan 4” i Vasastan i centrala Stockholm installerade – sig själv helt ovetandes – de boxar som gjorde att 500 000-nivån passerades. Föreningen omfattar totalt 24 lägenheter och uppvaktas av Lennart Lindberg med en prischeck som motsvarar hela kostnaden för fastighetsboxarna (450 kronor per box). – Det är roligt att få uppvakta bostadsrättsföreningen med anledning av rekordnoteringen, säger Lennart Lindberg. Bakom ökningen till 500 000 installerade boxar ligger en växande medvetenhet om det orimliga i att behålla en resurskrävande utdelningsform som de flesta andra länder har övergett och som, helt i onödan, bidrar till att brevbärarna sliter ut sig i förtid. Men man får inte glömma bort att det fortfarande finns 1,9 miljoner lägenheter med traditionella brevinkast där brevbärarna måste ägna sig åt tidsödande trappspring som bäddar för arbetsskador. Sverige och Finland är idag de enda länderna i Europa som inte helt har gått över till den moderna utdelningsmetoden med fastighetsboxar i flerfamiljshus. Danmark lagstiftade i frågan 2004 och i Norge har fastighetsboxar varit norm sedan 1950-talet. Vanligtvis finns det dock, precis som i Sverige, undantagsregler för äldre och funktionshindrade. – Enligt uppgift tar en brevbärare här i Vasastan 6 000 trappsteg per dag i fastigheter med gamla brevinkast, säger Jens Nilsson, styrelseledamot i bostadsrättsföreningen ”Sigtunagatan 4”. När vi beslöt att installera säkerhetsdörrar föll det sig naturligt att också gå över till fastighetsboxar för ökad trygghet och komfort – både för oss som bor i föreningen och för brevbäraren. Att vi bröt 500 000-vallen kom som en trevlig överraskning. En studie som undersökningsföretaget Mistat har utfört på uppdrag av FFF bland boende som har fastighetsbox sommaren 2009, visar att nio av tio personer (88%) är mycket nöjda med systemet och att sju av tio (68%) skulle rekommendera boxar till andra.