Nu har var fjärde lägenhet fastighetsbox

Med installationen av fastighetsboxar i HSB-föreningen ”Helgebröten” i Landskrona bröt Sverige 25-procentsvallen beträffande den andel hushåll i flerfamiljshus som får sin post via en modern box. Trots uppenbara fördelar med fastighetsboxar är Sverige ett av två länder i den industrialiserade världen där flertalet brevbärare fortfarande måste dela ut post via trappspring och inkast i lägenhetsdörren i stället för till en box i entrén.

Processen att fasa ut de omoderna inkasten till förmån för fastighetsboxar har pågått i flera decennier i Sverige, frågan började diskuteras för mer än 40 år sedan. Boxarna uppskattas av de boende eftersom de innebär både större trygghet och utökad service i samband med e-handel, men trots detta har övergången gått jämförelsevis långsamt.

Att var fjärde svensk lägenhet idag får sin post till en fastighetsbox är förstås glädjande, säger Håkan Ohlsson, ansvarig för externa kontakter hos FFF. Det här är ett viktigt etappmål, men Sverige behöver öka reformtakten för att säkra förutsättningarna för brevbärarnas arbetsmiljö och en modern postservice. Även boendekvaliteten ökar när bullret, draget och inbrottsrisken minskar. Och för brevbärarna är det en uppenbar förbättring att slippa trappspringet och att lirka in breven genom ofta olämpliga inkast.”

I början av februari fick bostadsrättsförening Helgebröten, som omfattar 128 lägenheter i två åttavåningshus med vardera två uppgångar, sina boxar installerade.

I samband med att vi genomförde en omfattande renovering blev det ett naturligt steg för oss att även installera boxar. Förutom att det ökar säkerheten och möjligheten för våra boende att ta emot större försändelser, är de en social träffpunkt för de boende, säger Gert Alexandersson, ordförande HSB Brf Helgebröten i Landskrona.

Skälen till att en övergång till fastighetsboxar i Sverige har dröjt är flera och komplexa. Förutom att bryta vanans makt förekommer det också missuppfattningar om kostnaden. I praktiken handlar det om en engångskostnad på cirka 500 kronor per lägenhet. Med nuvarande takt kommer det dessvärre att ta bortåt 70-80 år till innan Stockholms innerstad har boxar.

I Norge införde man fastighetsboxar redan på 1950-talet och Danmark lagstiftade för några år sedan om ett införande som snart är fullbordat. I Sverige bygger reformen på frivillighet.

För mer information kontakta:
Håkan Ohlsson, ansvarig externa kontakter
E-mail: hakan.ohlsson@fastighetsboxar.se

Bilder finns att hämta på www.fastighetsboxar.se

Om Forum för Fastighetsboxar (FFF)
Forum för Fastighetsboxar (FFF) är ett nätverk som grundats av Bring/CityMail, Posten AB och Fria postoperatörers förbund tillsammans med SEKO Posten och SEKO Citymail. FFF arbetar via lokala coacher med att underlätta för de fastighetsägare som önskar modernisera sina hus med fastighetsboxar.

Taggar: