Otydligt regelverk hämmar postservicen i Sverige

De otydliga reglerna för postutdelning i flerfamiljshus hämmar postservicen för postoperatörerna, fastighetsägarna och de boende. Postoperatörerna har nu tillsammans med fastighetsägarnas organisationer skrivit brev till regeringen i syfte att få tydligare regler för postutdelning i flerfamiljshus.

Dagens regelverk är otydligt och fördröjer utvecklingen av att installera fastighetsboxar i såväl nyproducerad som äldre bebyggelse. För postoperatörerna såväl som för brevbärarnas fackliga organisationer är arbetsmiljön det allvarligaste problemet. För brevbärarna leder springandet i trappor till förslitningsskador, och en fördröjning av att byta ut brevinkast till att installera fastighetsboxar innebär att den här typen av skador hos brevbärarna fortsätter. Brevinkasten i lägenhetsdörrarna har vanligtvis allvarliga arbetsmiljöbrister, som i flera fall har lett till allvarliga kroppsskador hos brevbärarna. Det har lett till att postutdelningen i ett antal fall har stoppats, i syfte att arbetsmiljön ska förbättras. För de boende medför fastighetsboxar en tystare och säkrare boendemiljö, jämfört med brevinkast i lägenhetsdörren. Dessutom kan de boende få såväl större brev som mindre paket i sina fastighetsboxar, vilket är en förbättring jämfört med vad de kan få i sina brevinkast. ”Fastighetsboxar är en viktig reform för att förbättra brevbärarnas arbetsmiljö, minska arbetsskadorna och samtidigt bedriva en effektiv utdelning och ge hög service för de boende”, säger Lennart Lindberg, chef för Forum för Fastighetsboxar. Idag saknas lagar och förordningar som reglerar förutsättningar och skyldigheter vad gäller att bereda plats för postverksamhet i fastigheter, så som regler om när fastighetsboxar bör installeras och hur utdelningen av post annars bör ske. Det innebär att postoperatörerna är utlämnade till godtyckliga överväganden från fastighetsägarnas sida, vilket leder till konflikter. Fastighetsägarna å sin sida hävdar att posthantering är en affärsverksamhet som endast berör postoperatörerna och deras kunder. ”Dagens otydliga regelverk är olyckligt ur flera aspekter; hur installationen av fastighetsboxar ser ut, hur distributionen av post ska ske i annat fall och vem som ska betala för boxarna. Det är några exempel på de problem som finns”, säger Lennart Lindberg. Regeringen bör utreda hur postfrågorna inom flerfamiljshus ska hanteras och regleras både vad gäller nyproduktion och befintliga fastigheter. I övriga Europa är fastighetsboxar sedan länge den allmänna utdelningsformen. I Norge har fastighetsboxar varit norm sedan 1950-talet och i Danmark har det varit lag sedan 2004. Det vore därför logiskt att svenska postoperatörer får samma förutsättningar som postoperatörer i andra europeiska länder.

Taggar: