Sundsvall först i landet med designade fastighetsboxar – och har högst tillväxttakt för boxar i Sverige

Report this content

Boende i Sundsvall blir först i landet med att få sin post utdelad i specialdesignade fastighetsboxar som kallas ”Svensson, Svensson”. Den nya fastighetsboxen är formgiven av Johan Larsvall på designbyrån Idesign i samarbete med designbyrån Norra Norr och vann första pris i en arkitekt-och designtävling för nya fastighetsboxar som Forum för Fastighetsboxar anordnade. Tillväxttakten för fastighetsboxar har också varit snabbast i region Sundsvall det senaste året, och uppgick till 39 procent.

−Det är mycket glädjande att det vinnande bidraget i vår arkitekt- och designtävling nu tas i bruk. Den här fastighetsboxen passar väl in i såväl nybyggda fastigheter som i äldre bebyggelse, och vi är övertygade om att den kommer att vara efterfrågad av fastighetsägare som värnar lite extra om boendemiljön i sina fastigheter, säger Lennart Lindberg, chef Forum för Fastighetsboxar. En av Norrportens fastigheter i centrala Sundsvall är först ut med att använda den nya boxen för postutdelning till de boende. −Just den här trappuppgången är i stort sett i originalskick från 50 talet, vilket inte är så vanligt i Sundsvall. Vi restaurerade den för några år sedan och återställde väggar, tak och golv till ursprungligt utseende. Därför är det kul att fastighetsboxen designats för att passa även för den här miljön, säger Åsa Hansson, Informationschef på Norrporten. Idesign har formgivit vinnarbidraget i arkitekt- och designtävlingen i samarbete med Norra Norr. –Fastigheter är en offentlig miljö, och det är viktigt att det offentliga rummet ser bra ut för att vi som vistas i det ska trivas. Det borde vara lika viktigt som i våra hem. Vår prisvinnande fastighetsbox har en modern och stilren form och är framtagen för att passa in i olika typer av miljöer, säger Johan Larsvall, VD för Idesign. Snabbast tillväxt i Sundsvall Utbytestakten från traditionella brevinkast till fastighetsboxar ökar i hela landet. Sundsvall är den region där tillväxttakten för fastighetsboxar är högst. Under den senaste tolvmånadersperioden (april 2009 till april 2010) ökade antalet installerade fastighetsboxar med 39 procent. Det innebär att cirka en fjärdedel av alla hushåll i flerfamiljshus i Sundsvall nu får sin post utdelad i fastighetsboxar, vilket är över riksgenomsnittet som ligger på knappt 23 procent. Undersökningar som Forum för Fastighetsboxar har gjort visar att åtta av tio boende är nöjda eller mycket nöjda med sin fastighetsbox. Fastighetsboxar medför en tystare och säkrare boendemiljö, jämfört med brevinkast i lägenhetsdörren. De boende kan också ta emot större försändelser i en fastighetsbox. Förutom att vara en uppskattad utdelningsform, så är fastighetsboxar en viktig reform för att förbättra brevbärares arbetsmiljö. –Fastighetsboxar minskar de förslitnings- och belastningsskador som drabbar brevbärare på grund av trappspring i samband med postutdelningen. Dessutom har brevinkasten i lägenhetsdörrarna ofta allvarliga arbetsmiljöbrister och har i flera fall lett till svåra skador hos brevbärarna. Fastighetsboxar är också en modernare och effektivare utdelningsform, säger Lennart Lindberg. I övriga Europa är fastighetsboxar sedan länge den allmänna utdelningsformen. I Norge har fastighetsboxar varit norm sedan 1950-talet och i Danmark lagstadgade man 2004. Forum för Fastighetsboxar anordnade en arkitekt- och designtävling 2007 om hur fastighetsboxar kan placeras och utformas i såväl ny bebyggelse som i kulturhistoriskt värdefulla trapphusmiljöer. Bland de många bidragen vann tävlingsbidraget ”Svensson Svensson”, formgivet av designbyrån Idesign Sweden, i samarbete med designbyrån Norra Norr. Företaget Boxit Design har nu utvecklat produkter från vinnarnas design.

Taggar: