Var femte i flerfamiljshus får posten i fastighetsbox

Report this content

Under september steg andelen av de boende i flerfamiljshus som får sin post utdelad i fastighetsbox för första gången över 20 procent i Sverige. Att så gott som alla nybyggda hus utrustas med moderna fastighetsboxar är den främsta anledningen till den positiva utvecklingen, men även ökad konvertering av äldre fastigheter har bidragit. Fortfarande finns det dock 1,9 miljoner hushåll som är beroende av att brevbärarna ägnar sig åt trappspring som bäddar för arbetsskador.

- Utvecklingen är glädjande, säger Lennart Lindberg, chef för FFF. Övergången till fastighetsboxar bygger på frivillighet, bakom ökningen ligger därför en ökad medvetenhet om det orimliga i att behålla en utdelningsform som andra länder har övergett och som helt i onödan bidrar till att brevbärarna sliter ut sig i förtid. Sverige och Finland är idag ensamma i Europa om att inte helt ha gått över till den rationella utdelningsmetoden med fastighetsboxar i flerfamiljshus. Danmark lagstiftade i frågan 2004 och i Norge har fastighetsboxar varit norm sedan 1950-talet. Vanligtvis finns det dock, precis som i Sverige, undantagsregler för äldre och funktionshindrade. -En brevbärare i stadsmiljö tar 6 000 trappsteg per dag och trenden är att mängden ökar, säger Lennart Lindberg, chef för FFF. Trappspringet utgör ett mycket konkret arbetsmiljöproblem som man varken behöver vara forskare eller fysiolog för att förstå. En färsk studie, utförd av undersökningsföretaget Mistat på uppdrag av FFF, bland boende som har fastighetsbox visar att nio av tio (88%) är mycket nöjda med systemet och att sju av tio (68%) skulle rekommendera boxar till boende som fortfarande har traditionella inkast. Förutom att tryggheten ökar om brevinkasten i lägenhetsdörrarna avvecklas, kan man också ta emot större försändelser om man har fastighetsbox. -Flertalet har förståelse för brevbärarnas arbetssituation, framhåller Lennart Lindberg, chef för FFF. Det är också slående hur många boende som får upp ögonen för att fastighetsboxarna även har en social dimension. Vid boxen möter man sina grannar och byter några ord, på väg hem från jobbet eller inför förmiddagskaffet.

Taggar: