Förintelsens minnesdag högtidlighålls över hela Sverige på tisdag

Report this content

På tisdag 27 januari samlas människor för att stödja kampen för tolerans och människovärde över hela landet. Minnesdagen högtidlighålls till Förintelsens offer och vår tids utmaningar med allas lika värde. Från norr till söder arrangeras fackeltåg, musikstunder, prisutdelningar, utställningar, ljuständningar och tal hålls.

I år är det 70 år sedan andra världskriget bröt ut, och 15 år sedan Folkmordet i Rwanda. Under vintern har tusentals elever i skolor över hela landet engagerat sig i årets skolprojekt som handlar om just Rwanda.

Stockholm, Sunne, Kisa, Sundsvall, Göteborg och Malmö är bara några av de ställen där minnesdagen manifesteras (se exempel på aktiviteter nedan). Hela kalendariet finns på www.levandehistoria.se/27januari

Presskontakt: Kontakta oss gärna för mer information, kontaktpersoner till arrangemangen runt om i Sverige eller bokning av intervjuer med medverkande. Presskontakt Förintelsens minnesdag: Lisa Nilsson, lisa.nilsson@smallworld.se, 070-7228464

Stockholm:
Ljuständning och tal med finansminister Anders Borg och franskkatolske människorättskämpen Patrick Desbois

På Raoul Wallenbergs torg i Stockholm arrangerar Forum för levande historia traditionsenligt en manifestation på minnesdagen. Vid en officiell ceremoni klockan 16 hederstalar finansminister Anders Borg och Fader Patrick Desbois inför en stor skara överlevande, representanter från riksdagen, bland andra Mona Sahlin, Tobias Billström, Sven Otto Littorin, ambassadörer, representanter från MR-organisationer och kulturinstitutioner. Ceremonin avslutas med ljuständning till minne av offren för Förintelsen.

Under hela dagen visas en utställning om Patrick Desbois. Berättelsen om en katolsk prästs enträgna sökande efter sanningen om Förintelsen av Ukrainas judar. Driven av övertygelsen att alla ska ha rätt till en identitet och en värdig begravning. Samtidigt öppnar en större utställning om hans fältarbete i kartläggandet av och sökandet efter offer som glömts bort och gravar som gömts på Forum för levande historia i Gamla Stan.

Tid: Tisdag 27 januari
Plats: Raoul Wallenbergs torg, Stockholm
12.00–18.00 Utställning och ljuständning
16.00–16.30 Officiell minnesceremoni med tal av finansminister Anders Borg och Fader Patrick Desbois, Yahad-In Unum

Sunne:
27 januari - En dag att minnas

I Sunne högtidlighålls minnesdagen på skolorna under dagen och vid ett större arrangemang på kvällen. Programmet innefattar både stå upp, föredrag, utställning och fackeltåg. Uno Svenningsson och gospelkören Joybells är några av artisterna. Välgörenhetskonserten är till förmån för ungdomsarbete mot rasism och nazism i Sunne.

Tid: 2009-01-27 18:00 (konserten startar)
Plats: Teaterbiografen och kyrkan
Stad: Sunne

Kisa:
Kisa och minnesdagen

I Kisa hålls flera dagars program både för allmänhet och skola med bland andra landshövdingen Björn Eriksson och överlevande.
26 januari
19.00 Intryck, bilder och berättelser från en studieresa till Auschwitz och andra platser i södra Polen vid kommunfullmäktiges möte.

27 januari
8.30 Elden tänds på Värgårdsskolans gård. Temadag på skolan.
14.00 Elden flyttas till Tingshustorget. Mingel, soppa i tingshuset. Musikskolan och musikklasser medverkar.
15.30 Tal från tingshustrappan av landshövding Björn Eriksson.
17.00 Duvor av papper sätts upp i fredsträdet på torget och båtar sätts i Kisaån och bär fredens budskap ut i världen.
18.30 Supé med musik och föreläsning i Värdshuset. Christina Doctare (läkare, författare, samhällsdebattör) håller föredrag.

28-29 januari
19.00 – Församlingsgården Rimforsa – Mietek Grocher håller föredrag om sina minnen från Förintelsen och de nio koncentrationsläger han överlevde. Dagen efter besöker han Vårgårdsskolan.

Sundsvall:
Fackeltåg och minnesstund

Kommunfullmäktiges ordförande välkomnar, landshövdingen Bo Källstrand talar om vikten av grundläggande demokratiska värden och alla människors lika värde. Mona Lindström från Rädda Barnen och Johan Ekblad från Röda korset samt studenter från Sundsvalls gymnasieskola medverkar i programmet. Därefter blir det ljuständning och fackeltåg genom stan.
Tid: kl. 18.00,
Plats: samling Hedbergska skolan. Fackeltåget går till Åkersviks skola.
Stad: Sundsvall.

Göteborg: Samling för demokrati
En samling för demokrati och mänskliga rättigheter, mot nazism och politiskt våld, till minne av Förintelsen och dess offer. Jan Eliasson, tidigare utrikesminister, barnkör från Brunnsboskolan och landshövding Lars Bäckström medverkar. Berättelsen om Thomas Burgenthal ”Från fånge i Auschwitz till domare i Haag” berättas.

Tid: kl. 16-18
Plats: Göteborgs universitets aula, Vasaparken.
Stad: Göteborg

Malmö:
100 gymnasister över sundet

I ett samarbete mellan 27-januarinätverket i Malmö stad och det danska forskningsinstitutet DIIS genomförs en resa där elever från båda länderna möts i en workshop på temat folkmord. Utbytet har pågått i tre år och engagerar i år elever från gymnasierna: Frans Suells, S:t Petri, Heleneholm samt Malmö Borgarskola.

Tid: i samband med 27 januari.
Plats: Öresundsområdet, Malmö och Köpenhamn.
Stad: Malmö