Inbjudan till digital pressträff: Fossilfritt Sverige överlämnar batteristrategi till regeringen

Sverige har unika förutsättningar att ta en ledarposition i utvecklingen av hållbara batteri men det förutsätter en fungerande samverkan mellan stat och näringsliv. Välkommen att delta på pressträffen vid överlämningen av Fossilfritt Sveriges strategi för en hållbar batterivärdekedja till regeringen.

Tid: Onsdag 2 december, kl. 11.00-12.00

I samband med den snabba elektrifieringen av transporterna och många industriprocesser har tillgången på batterier blivit en flaskhals. Samtidigt ökar kraven på att batteriern ska vara producerade på ett både miljömässigt och socialt hållbart sätt.

I de färdplaner för fossilfri konkurrenskraft som 22 branscher tagit fram inom ramen för Fossilfritt Sverige pekas tillgången på hållbart producerade batterier ut som en av nycklarna för att nå klimatmålen.

Fossilfritt Sverige har därför i samarbete med EIT InnoEnergy och företag längs hela värdekedjan, akademi och miljöorganisationer tagit fram en strategi för en hållbar batterivärdekedja som presenteras och överlämnas till regeringen under webbseminariet "Så blir en hållbar batterivärdekedja en ny svensk industriframgång".

Seminariet sänds på Fossilfritt Sveriges hemsida. För att delta som journalist med möjlighet att ställa frågor till de medverkande via Zoom anmäler du dig genom att mejla ditt namn och redaktion till peter.g.soderberg@regeringskansliet.se.

Medverkande:

Isabella Lövin, klimat– och miljöminister

Ibrahim Baylan, näringsminister

Peter Carlsson, vd Northvolt

Lars Stenqvist, teknisk direktör Volvokoncernen

Maria Sunér Fleming, vd Svemin

Bo Normark, EIT InnoEnergy

Johanna Sandahl, ordf. Naturskyddsföreningen

Svante Axelsson, Fossilfritt Sverige

Malin Strand, Fossilfritt Sverige

Fossilfritt Sverige startades av regeringen inför klimatmötet i Paris 2015 för att påskynda omställningen till ett fossilfritt samhälle. Hittills har över 450 företag, kommuner, regioner och organisationer gått med initiativet. Fossilfritt Sverige leds av en nationell samordnare som arbetar för att röja undan hinder och skapa förutsättningar för aktörerna inom initativet att snabbare minska sina växthusgasutsläpp.