Inför valet: Politikersamtal om den gröna industriella revolutionen

Inför valet drar Fossilfritt Sverige i gång en serie politikersamtal med fokus på näringslivets omställning och färdplanerna för fossilfri konkurrenskraft. Först ut är Centerpartiets partiledare Annie Lööf och finansminister Mikael Damberg.

- Det blir ett samtal om hur vi på riktigt ska klara av att genomföra en så genomgripande samhällsomställning som vi aldrig tidigare har varit med om. Jag är otroligt nyfiken på hur de ser på sin egen roll de kommande fyra åren och vilka utmaningar de se framför sig och  hur de vill lösa de målkonflikter som ofrånkomligen uppstår när ett samhälle ska förändras på kort tid, säger Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige, som ska leda samtalen.

Det svenska näringslivet genomgår en historisk förändring när fossila bränslen nu ska fasas ut. Elektrifiering, digitalisering och en övergång till biobränslen är viktiga delar av pusslet.

Utvecklingen går snabbt men många hinder återstår där politiska beslut måste fattas under nästa mandatperiod för att målet om noll nettoutsläpp 2045 ska kunna nås.

Det handlar bland annat om effektivare tillståndsprocesser, vilka insatser som behövs för att nå 70-procentsmålet för transporterna och hur industrin ska förses med kompetens inom nya områden som batteriteknik, vätgas och digitalisering.

Samtalen sker inför publik på Samverket i Stockholm och sänds även digitalt på fossilfrittsverige.se.

Program:
Tisdag 31/5, 08.30-9.15: Annie Lööf (C)
Torsdag 2/6 08.15-9.00: Mikael Damberg (S)

Fler datum meddelas senare.

För att medverka på plats kontakta peter.g.soderberg@regeringskansliet.se

Samverket
Mäster Samuelsgatan 56, Stockholm

Samverket är en innovation- och coworkinghubb för offentlig verksamhet. Det är en arena där offentligt anställda kan utbyta erfarenheter och expertkunskap och bygga relationer.

Fossilfritt Sverige startades av regeringen inför klimatmötet i Paris 2015 för att påskynda omställningen till ett fossilfritt samhälle. Hittills har över 500 företag, kommuner, regioner och organisationer gått med initiativet. Fossilfritt Sverige leds av en nationell samordnare som arbetar för att röja undan hinder och skapa förutsättningar för aktörerna inom initativet att snabbare minska sina växthusgasutsläpp.