Överlämning av finansieringsstrategi för en accelererad klimatomställning

Inbjudan till presseminarium:
Tid: 24 mars, 15.00-16.15
Plats: Jakobsgatan 24, Stockholm, Rum: Balalajkan

Omställningen för att göra svensk industri klimatneutral kräver att många stora investeringar de närmaste åren. Mycket av den teknik som behövs finns redan men för att den ska kunna skalas upp och kommersialiseras är finansieringen central.

Statens roll är inte i första hand att gå in och stötta omställningen med skattepengar utan snarare att minska risken för privat kapital att göra de investeringar som behövs.

Det finns idag mycket kapital på marknaden med intresse för investeringar med en grön profil medan investeringar i omställningsprojekt möter fler utmaningar. Det kan bland annat vara svårt för företagen att hitta investerare som är beredda att ta den risk eller har den långsiktighet som krävs.

Fossilfritt Sverige har i dialog med industrin och finanssektorn tagit fram en strategi för hur staten ska kunna dela risk i investeringar för att både ställa om existerande industrier och etablera nya verksamheter som kan bidra till utvecklingen av ett fossilfritt samhälle.

Välkommen att delta på detta presseminarium där strategin presenteras och lämnas över till näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson.

Deltar gör även bland annat:
Svante Axelsson, nationell samordnare, Fossilfritt Sverige
Malin Strand, projektledare, Fossilfritt Sverige
Ylva Wessén, VD, Folksamgruppen
Günther Mårder, VD, Företagarna

För medverkan på plats eller digitalt anmäl namn och redaktion till peter.g.soderberg@regeringskansliet.se.

Observera att det krävs giltig legitimation för att komma in i lokalen.

Fossilfritt Sverige startades av regeringen inför klimatmötet i Paris 2015 för att påskynda omställningen till ett fossilfritt samhälle. Hittills har över 500 företag, kommuner, regioner och organisationer gått med initiativet. Fossilfritt Sverige leds av en nationell samordnare som arbetar för att röja undan hinder och skapa förutsättningar för aktörerna inom initativet att snabbare minska sina växthusgasutsläpp.