60 MILJONER MÄNNISKOR HAR SETT KLIMATDOKUMENTÄREN BEFORE THE FLOOD

Med över 60 miljoner unika tittare och mer än en miljard visade minuter på linjära, digitala och sociala kanaler världen över är Before the Flood en av historiens mest sedda dokumentärer. På National Geographic är Before the Flood det mest sedda programmet någonsin, så även i Sverige.

Before the Flood har väckt stort intresse även i Sverige och är det hittills mest sedda programmet på National Geographic i Sverige. Utöver framgången på den linjära kanalen skapade Before the Flood det största engagemanget hittills även på National Geographics sociala och digitala kanaler, med totalt 300 000 unika tittare på dokumentären, som fanns tillgänglig gratis i sin helhet under tio dagar.

Before the Flood producerades och berättades av Oscarbelönade© Leonardo DiCaprio tillsammans med Academy Awardbelönade Fisher Stevens. Exekutiv producent är Martin Scorsese. Before the Flood skildrar klimatförändringarnas dramatiska effekter runt om i världen, tillsammans med förslag på handlingar som gör att vi kan förändra våra ekonomiska och politiska system till miljövänliga institutioner.

Dokumentärens producent Fisher Stevens menar att vi människor snabbt måste inse de utmaningar vi står inför när vi år 2050 beräknas vara en befolkning på över tio miljarder människor. Förra veckans presidentval har lämnat ett orosmoln över prioriteringen av miljöfrågan i USA.

- Vi behöver göra allt i vår makt för att få den nyvalde presidenten Donald Trump att inse att människans påverkan på klimatförändringarna inte bara är verklig, utan att den sker oroväckande snabbt. Vi arbetar just nu på att få honom att se dokumentären och för att få Leo och andra ledare inom klimatrörelsen att föra diskussioner med presidenten, säger Fisher Stevens.

Before the Flood har blivit kritikerrosad världen över och dokumentären distribuerades i 171 länder på 45 olika språk. Den fanns tillgänglig gratis under tio dagar på en rad olika digitala plattformar, streamingtjänster och på sociala medier. Dokumentären trendade på Facebook, YouTube och Twitter under hela premiärveckan.

Sara Lindström, FOX Networks Group
E-post: sara.lindstrom@fox.com

Citat

Vi behöver göra allt i vår makt för att få den nyvalde presidenten Donald Trump att inse att människans påverkan på klimatförändringarna inte bara är verklig, utan att den sker oroväckande snabbt. Vi arbetar just nu på att få honom att se dokumentären och för att få Leo och andra ledare inom klimatrörelsen att föra diskussioner med presidenten.
Fisher Stevens, producent till Before the Flood