ÅR 2033 BLIR ETT LIV PÅ MARS VERKLIGHET

Rymdfärjan Daedalus beräknas landa på Mars i november. Besättningen på sex astronauter ombord kommer att göra ett första försök att upprätta en permanent mänsklig bosättning på den avlägsna planeten.

Året är 2033 och rymdfärjan Daedalus har inlett sin landning på Mars. Landningen och den efterföljande planen att metodiskt upprätta den första mänskliga bosättningen på Mars kommer att dokumenteras av National Geographic Channel i ett samarbete med IMSF (International Mars Science Foundation) och MMC (Mars Mission Corporation). När den första mänskliga bosättningen är etablerad, måste besättningen förbereda sig för framtida landningar 2035 och 2037 när bosättningen expanderar med leveranser av gods och fler människor. Den omsorgsfullt utvalda internationella besättningen på sex personer är unikt lämpad att sig an denna monumentala uppgift.

I november 2016 har den nya miniserien MARS premiär på National Geographic Channel. Serien är en nyskapande hybrid där dokumentär- och dramaserie möts. Det är en blandning av ett drama av långfilmskaliber, dokumentärinslag samt intervjuer med dagens främsta forskare och innovatörer inom rymdteknik. MARS kommer att avslöja vad forskarna gör idag för att i framtiden genomföra en av mänsklighetens största bedrifter – interplanetärt resande. Det är en episk berättelse baserad i framtiden och handlar om mänsklighetens första försök att kolonialisera Mars.

MARS är en serie som kommer att väcka fantasin hos en ny generation av rymdentusiaster när tanken om att skapa ett liv på Mars blir en spännande och verklig möjlighet. Miniserien på sex delar är regisserad av den mexikanska filmskaparen Everado Gout och producerad av Imagine Entertainment och RadicalMedia för National Geographic Channel. MARS har premiär i november 2016 på National Geographic Channel.