LEONARDO DICAPRIO OCH FISHER STEVENS TACKLAR VÅR TIDS VIKTIGASTE FRÅGA I KLIMATDOKUMENTÄREN BEFORE THE FLOOD

Before the Flood är regisserad av Oscars® belönade filmskaparen Fisher Stevens tillsammans med Oscars® belönade skådespelaren, miljöaktivisten och FN fredsambassadören Leonardo DiCaprio. Dokumentären följer DiCaprio på en tvåårig personlig resa runt jorden för att intervjua personer från olika samhällsskikt i både U- och I-länder som ger unika, passionerade och pragmatiska synvinklar på vad som måste göras i dag och i framtiden för att rädda vår planet.

Dokumentären ger en informativ och engagerande skildring för hur samhällen kan förhindra utrotningen av hotade djur, ekosystem och urbefolkningar världen över. Tittarna kommer få se hur en växande miljökris orsakar bestående skador på orörda landskap från Grönland till Indonesien samt hur balansen i vår planets sköra klimat rubbas och påskyndar utrotningsprocessen. Before the Flood är inte bara en varning, den ger konkreta och praktiska lösningar för hur vi kan rädda vår planet. Lösningar till hur vi kan förändra våra ekonomiska och politiska system till miljövänliga institutioner.

Medverkande i dokumentären är alltifrån kända politiker som president Barack Obama, fd president Bill Clinton, utrikesministern John Kerry, FNs generalsekreteraren Ban Ki-moon till påve Franciskus och miljövetare som Johan Rockström, NASAs främsta forskare, miljöaktivister, framstående forskare och ledare som ihärdigt kämpar för att rädda planeten.

-       Klimatförändringar är det mest grundläggande hotet mot vår planet. Vi måste alla jobba tillsammans för att göra vår röst hörd och kräva förändring. Vår överlevnad hänger på det. Den här dokumentären förklarar klimatförändringars symtom och lösningar, innan informationen förvrängs, som den så ofta görs av dem med ett ekonomiskt intresse i produktionen av fossila bränslen, säger Leonardo DiCaprio.

-       Om du kunde veta sanningen om hur mycket skada vi har orsakat vår planet och hur mycket tid vi har på oss att finna en lösning innan hela ekosystemet kollapsar – skulle du vilja veta? Vi kan inte längre blunda för denna fråga och hoppas att den löser sig. Min förhoppning är att denna dokumentär fungerar som en väckarklocka för vårt oundvikliga öde om vi inte gör något nu, säger Fisher Stevens.

Leonardo DiCaprio: Before the Flood har premiär söndag 30 oktober klockan 22.00. Den 90-minuter långa dokumentären sänds utan reklam.