MORGAN FREEMAN VILL FÖRSTÅ HUR TRO HAR FORMAT VÅRA LIV I THE STORY OF GOD WITH MORGAN FREEMAN

Oscar vinnaren Morgan Freeman är både programledare och exekutiv producent för den nya dokumentärserien på sex delar. The Story of God with Morgan Freeman har premiär 3 april klockan 22.00 på National Geographic Channel.

Vem är Gud? Vart kommer vi ifrån? Varför finns det ondska? Vad händer när vi dör? Dessa är frågor som i stort sett varje människa har ställt sig någon gång i livet, och förmodligen har alla kommit fram till olika svar. The Story of God with Morgan Freeman, tar tittarna på en resa runt jorden för att utforska olika kulturer och religioner och försöka avslöja meningen med livet, Gud och alla stora frågor där emellan.

Med premiär söndag den 3 april klockan 22.00 söker The Story of God with Morgan Freeman förklaringen till hur religion har utvecklats under mänsklighetens historia och hur den har format samhällets evolution. Han har fördjupat sig i religiösa upplevelser och ritualer runt hela jorden och även varit testobjekt i vetenskapliga laboratorium för att utforska hur neurovetenskapens gränser korsar de religiösa.

Även om religion idag ofta ses som något delade, belyser den här serien likheter mellan olika religioner, även dem som verkar kontrastera varandra. Det här är jakten efter Gud: att belysa och framhäva de frågor som har förbluffat, skrämt och inspirerat mänskligheten, och inte minst Freeman själv.

- Under de senaste månaderna har jag rest till nästan 20 städer, i sju olika länder på en personlig resa för att hitta svaren till trons stora mysterium. Jag har sjungit bönanropet i Kairo, fått meditationslektioner från buddhistiska ledare, diskuterat Galileo med chefen för den påvliga vetenskapsakademin och utforskat de första instruktionerna för ett liv efter döden i hieroglyfer inuti pyramiderna. På vissa platser fann jag svar, medan andra ledde till fler frågor. Det återkommande genom allt är att vi alla söker efter att bli en del av något som är större än oss själva. Om det är något jag lärt mig, så är det att vi verkligen är det, säger Morgan Freeman.