• FOX Networks Group/

NATIONAL GEOGRAPHIC CHANNEL VISAR MÖTE MED PLUTO DEN 14 JULI – SAMTIDIGT SOM NEW HORIZONS RYMDSOND PASSERAR DVÄRGPLANETEN PLUTO

Jason Silva, programledare för det populära programmet Brain Games guidar tittarna genom denna timmes långa dokumentär med exklusiv information om denna fantastiska resa som tagit nio år, över 4 miljarder kilometer och kostat 700 miljoner dollar.

(STOCKHOLM – 13 juli, 2015) National Geographic Channel har tillsammans med ledande vetenskapsmän från John Hopkins Applied Physics Laboratory samt NASA begett sig på ett historiskt uppdrag till vårt solsystems yttersta gränser. Målet är att fånga de första tydliga bilderna och samla in data från Pluto – en dvärgplanet så mystisk att inte ens Hubbleteleskopets starka lins kan avgöra hur den egentligen ser ut. Det är möjligt att Pluto bär på svaren till många av vår galax mysterier, och med spänning väntar världen på att rymdsonden New Horizons ska slutföra sitt ödesdigra uppdrag den 14 juli.

Den 14 juli klockan 21.00 har Möte med Pluto premiär och ger en ingående inblick i detta ambitiösa projekt från början till slut. Vi tar er ända fram till resans sista timmar, som tagit nio år, över 4 miljarder kilometer och kostat 700 miljoner dollar. Programledare för dokumentären är Jason Silva från National Geographic Channels populära serie Brain Games.

Om du sett mig i program som Brain Games, så vet du hur mycket jag fascineras över universums underverk och teknikens kraft att göra dem mer tillgängliga. Vi är på gränsen att göra djupa och viktiga upptäckter om solsystemets yttersta gränser”, säger Jason Silva.

2006 lyfte New Horizons från Cape Canaveral, Florida och påbörjade då sin 4 miljarder kilometer långa resa. Farandes genom rymden snabbare än någon annan farkost tidigare gjort, fri från jordens gravitation, bortom Mars, förbi de stora gasjättarna som Jupiter färdas nu New Horizons mot sitt slutgiltiga möte, ett föremål som inte är större än Alaska, endast 2 250 kilometer bred… Pluto.

Den 14 juli 2015 anländer New Horizons och rusar förbi dvärgplaneten i närmare 14km/sek utan möjlighet att stanna. Kärnförbiflygningen kommer att pågå i mindre än två timmar, vilket skapar ett väldigt litet fönster för farkosten att fotografera Pluto, kartlägga ytan och dess geologi samt analysera atmosfären. Vid den hastighet som New Horizons färdas, kan den minsta felberäkningen få katastrofala följder medan farkosten gör sin slutgiltiga inflygning. Forskarteamet är hoppfulla.

Uppdragets ledare Dr Alan Stern, en veteran med 24 avklarade NASA-uppdrag intervjuades inför dokumentären, ”Människorna i det här teamet, de flesta av dem har arbetat med uppdraget under större delar av deras karriär. När du lägger så mycket tid och kraft på ett projekt, så är man rätt så exalterad när vi nu står vid Plutos tröskel”.

Genom att bryta ner vetenskapen bakom uppdraget och förklara ursprunget till vår fascination med Pluto hjälper programledare Jason Silva tittarna att förstå all data som New Horizons skickar tillbaka. När upptäckte vi Pluto för första gången? Varför inspirerades Walt Disney så pass mycket av Pluto att han döpte en älskad seriefigur efter den? Varför beslutade den Internationella astronomiska unionen sig för att nedgradera Pluto från planet till dvärgplanet – och varför upprörde det så pass många människor?

Även om utfallet och New Horizons uppdrag totala framgång ännu är okänd är Möte med Pluto en hyllning till Pluto samt en av NASAs mest ambitiösa och mest vågade åtagande hittills.

Möte med Pluto är producerat av Bigger Bang Communications för National Geographic Channel, exekutiv producent är Iain Riddick. För National Geographic Channels International Executive Vice President och Head of International Content är Hamish Mykura.

För intervjuförfrågningar, pressmaterial och pressbilder, vänligen kontakta:
Natalie Roghult, Project Manager Marketing & PR, FOX International Channels
Telephone: 46 (0)708-28 97 05
E-mail: natalie.roghult@fox.com

Om National Geographic Channel International

National Geographic Channels International (NGCI) inspirerar tittare med sina smarta och innovativa program som ifrågasätter vad vi vet, hur vi ser på världen och vad som driver oss framåt. Företaget ägs av National Geographic Ventures och FOX Entertainment Group, och bidrar till National Geographic Societys engagemang för utforskning, bevarande och utbildning genom sina sex kanaler: National Geographic Channel, National Geographic Channel HD, Nat Geo Wild, Nat Geo Wild HD, Nat Geo People och Nat Geo Mundo. Globalt sett är National Geographic Channel (inklusive NGC U.S. som är ett joint venture mellan NGV och Fox Cable Networks Group) tillgänglig för mer än 440 miljoner hushåll i 171 länder och på 45 olika språk. http://natgeotv.com/se

Om FOX International Channels

FOX distribueras till 59,5 miljoner abonnenter och 216 miljoner hushåll i 125 länder världen över. På global nivå utvecklar, producerar och distribuerar FIC fler än 300 hel- eller majoritetsägda TV-kanaler inom underhållning, sport, lifestyle, fakta och film på 44 språk i Latinamerika, Europa, Asien och Afrika. Dessa nätverk, deras mobila tjänster och icke-linjära on-demand-komplement når sammanlagt över 1,6 miljarder hushåll i världen.http://foxinternationalchannels.com