NY SÄSONG AV NORSKA ICE ROAD RESCUE PÅ NATIONAL GEOGRAPHIC CHANNEL

Den populära norska dokumentärserien Ice Road Rescue har förnyats för en andra säsong. Inspelningen inleddes redan 1 december och fortsätter under vintern. Serien planeras ha premiär på National Geographic Channel under 2016.

National Geographic Channel kan nu bekräfta att den populära dokumentärserien Ice Road Rescue har förnyats för en andra säsong. Serien kommer genomgå en del förändringar inför den andra säsongen, men med samma bärgningsgäng. Det är dock inte bekräftat om ytterligare anläggningar kommer att besökas. Filmning pågår just nu i Orkanger, Overhalla, Odda och Eidfjord – där vintern redan satt sina spår.

-       Oväder har redan härjat i Eidfjord och Odda, bevis på att vintern har gjort sitt intåg. Med dessa förutsättningar, som skapar kaos på vägarna kommer killarna inte att ligga på latsidan i år heller, säger Emma Thoren, producent på ITV Studios Norge.

Den första säsongen av Ice Road Rescue hade premiär 31 augusti på National Geographic Channel och visades över hela Europa. Serien nådde stor framgång över hela Norden men även i Bulgarien, Italien och Storbritannien.

-       Vi är stolta över att kunna bekräfta en ny säsong och vi ser fram emot att än en gång ge världen en inblick i den norska råheten – för det är unikt och vackert, säger Vibeke Lia, Head of Programming, FOX International Channels Norge.

Om Ice Road Rescue
Ice Road Rescue är National Geographic Channels första norska dokumentärserie, producerat av ITV Studios Norge för en internationell publik. Vi får följa ett gäng bilbärgare under den kalla och hårda norska vintern. Det typiska vintervädret leder ofta till olyckor, även lastbilar med släp på 50 ton tvingas av vägen. I Ice Road Rescue får tittarna följa med i förarsätet när bilbärgarna måste utföra riskabla räddningar, konkurrera om uppdrag och stöter på utmaningar med utländska chaufförer.

Natalie Roghult, Project Manager Marketing & PR, FOX International Channels

Om National Geographic Channel International

National Geographic Channels International (NGCI) inspirerar tittare med sina smarta och innovativa program som ifrågasätter vad vi vet, hur vi ser på världen och vad som driver oss framåt. Företaget ägs av National Geographic Ventures och FOX Entertainment Group, och bidrar till National Geographic Societys engagemang för utforskning, bevarande och utbildning genom sina sex kanaler: National Geographic Channel, National Geographic Channel HD, Nat Geo Wild, Nat Geo Wild HD, Nat Geo People och Nat Geo Mundo. Globalt sett är National Geographic Channel (inklusive NGC U.S. som är ett joint venture mellan NGV och Fox Cable Networks Group) tillgänglig för mer än 440 miljoner hushåll i 171 länder och på 45 olika språk. http://natgeotv.com/se

Om FOX International Channels