Foxways inställda julfest blev middag för socialt utsatta i Göteborg

Report this content

När julfesten för de anställda ställdes in, stod IT-företaget Foxway med hundratals middagar över. Idén om att skänka maten till socialt utsatta i Göteborg var därför självklar. Ett val som Foxway hoppas att fler tar efter i en extra utsatt tid, när julen står för dörren.

Den 8 december införde Regeringen på rekommendation av Folkhälsomyndigheten nya åtgärder för att minska spridningen av Covid-19. Som arbetsgivare är rekommendationen bland annat att undvika större samlingar med personalen. Därför valde Foxway, som skulle haft julfest i Göteborg för bolagets personal, att ställa in och ställa om.

- Vi har planerat för vår efterlängtade julfest under lång tid. Förhoppningen var att kunna samla personalen efter en omfattande period av pandemirelaterat distansarbete och avsluta året på bästa sätt, det vill säga tillsammans. Som arbetsgivare känner vi dock ett ansvar, mot våra kunder, kollegor och mot samhället i stort. Vi ställde därför in julfesten för att inte riskera att bidra till ökad spridning av Covid-19 i samhället, säger Emma Lindberg, Kommunikationschef på Foxway.

Eftersom julfesten ställdes in med så kort varsel, stod Foxway plötsligt med över 200 julmiddagar utan gäster. Möjligheten att skänka råvarorna till socialt utsatta i Göteborg blev ett självklart val.

- Julen är en utsatt tid för många i samhället. För Foxway var det därför en självklarhet att skänka maten till välgörande ändamål. På så sätt kommer maten till användning och kan förhoppningsvis bidra till en ökad samhörighet och julkänsla för socialt utsatta i Göteborg, säger Emma Lindberg.

År 2015 antog FN:s medlemsländer Agenda 2030, 17 globala mål för en ekonomiskt, socialt och miljömässigt hållbar utveckling. Likt Foxway arbetar många hjälporganisationer med att skapa ett hållbart samhälle, med de globala målen för Agenda 2030 i fokus. Foxway hoppas att fler företag ska ta sitt ansvar och bidra till allt fler hållbara val. Det gäller förstås även den sociala aspekten av hållbarhet.

- Att bidra till ett hållbart samhälle är något vi strävar efter varje dag. Detta genom att erbjuda hållbara och cirkulära IT-tjänster. Att kunna vara med och bidra till hållbarhet även på ett socialt plan, känns därför rätt i magen. Vår förhoppning är att vi kan väcka en tanke hos andra företag som befinner sig i samma situation som vi gjorde. En inställd julfest kan fortfarande skapa värde utanför företaget, menar Emma Lindberg.

Vår ambition är att vara det ledande företaget i Europa för hållbara IT-tjänster och återvinning av elektronik. Vi vill ta hand om våra kunder och framtiden på samma gång. Och med vår unika affärsmodell så kan vi det. Från det att kunden köper enheten tills den dagen den skrotas på ett miljövänligt sätt. Tiden där emellan så skapar vi digitalt liv, utvecklar befintliga enheter och tar hand om de enheter som inte går att använda längre. Alla steg hanteras in-house, vilket gör oss unika på marknaden. Vi gör det digitala livet enklare för våra kunder. Det är så vi jobbar på Foxway.