• Foxway/

Foxway en av vinnarna i stor IT-upphandling inom Offentlig sektor – skriver ramavtal med Adda Inköpscentral

Report this content

Foxway meddelar idag att bolaget har skrivit under ett stort ramavtal med Adda Inköpscentral (tidigare SKL Kommentus), som ger Sveriges alla kommuner och regioner möjlighet att avropa digitala enheter för arbetsplats och skola från en betrodd och kvalitetssäkrad IT-partner. Ramavtalet, som började gälla 1 november och löper under fyra år, är ett av Sveriges största inom IT-branschen.

Sveriges kommuner, regioner och deras bolag har ett stort behov av att kunna avropa datorer, surfplattor och andra digitala arbetsredskap till sina arbetsplatser. Även allt fler elever använder datorer och surfplattor som en naturlig del i sin utbildning. Totalt är 1116 offentliga organisationer avropsberättigade enligt ramavtalet och har därmed möjlighet att köpa in datorer, surfplattor, mobiltelefoner och andra bärbara enheter (’Wearables’) såsom smarta klockor.

Foxway är en av sex leverantörer som valts ut i den stora upphandlingen ’Digitala enheter för arbetsplats och skola 2019, vilken beräknas omsätta cirka en miljard kronor under en fyraårsperiod. Ramavtalet ersätter tidigare avtal ’Arbetsplatser och elevdatorer 2015.’

Det nya avtalet har större fokus på hållbarhet, ett kärnområde för Foxay som är ledande på cirkulär IT-ekonomi och hållbar livscykelhantering av slutanvändarprodukter såsom datorer och mobiltelefoner. Leverantörernas hållbarhetsarbete har varit en viktig del av utvärderingen liksom att produktsortimentet ska omfatta miljömärkta produkter och även rekonditionerade produkter som gör att de får ett andra liv till nytta och glädje för nya användare.

- Vi är stolta och glada över att få förnyat förtroende att leverera digitala arbetsredskap och hållbara IT-tjänster till Sveriges kommuner och regioner, säger Per Ahrenberg, Försäljningsdirektör för affärsområdet Circular Workspace Solutions på Foxway. Detta är ett kvitto på Foxways ledande ställning som leverantör av hållbara IT-tjänster i Sverige. Våra cirkulära lösningar gör att fler organisationer, skolor och slutanvänadre kan få tillgång till högkvalitativ teknik med längre livslängd till lägre kostnad – och med mindre koldioxidavtryck som följd.

Under sommaren och hösten skrev Foxway även ramavtal med Statens inköpscentral vid Kammarkollegiet, som ger möjlighet för landets alla statliga myndigheter, och genom bekräftelser för kommuner och regioner att avropa datorer, surfplattor och mobiltelefoner med tillhörande IT-tjänster från Foxway. Upphandlingen resulterade i två separata avtal, ett för Klienter (datorer, skärmar och tillhörande tjänster), och ett för Klient- och mobiltelefonlösningar (paketlösning av mobiltelefoner och/eller surfplattor med datorer, installerad mjukvara och tillbehör). Dessa ramavtal med Statens inköpscentral vid Kammarkollegiet löper på upp till fyra år (initialt två år, med option på förlängning i ytterligare två år) och beräknas omsätta 4-4,8 miljarder kronor vardera, fördelat på ett flertal leverantörer.

För mer information, besök: www.foxway.com

Kontakter:

Martin Backman, Vd på Foxway Group martin.backman@foxway.com

Emma Lindberg, CMO Foxway Group emma.lindberg@foxway.com
+46 709 53 02 04

Vår ambition är att vara det ledande företaget i Europa för hållbara IT-tjänster och återvinning av elektronik. Vi vill ta hand om våra kunder och framtiden på samma gång. Och med vår unika affärsmodell så kan vi det. Från det att kunden köper enheten tills den dagen den skrotas på ett miljövänligt sätt. Tiden där emellan så skapar vi digitalt liv, utvecklar befintliga enheter och tar hand om de enheter som inte går att använda längre. Alla steg hanteras in-house, vilket gör oss unika på marknaden. Vi gör det digitala livet enklare för våra kunder. Det är så vi jobbar på Foxway.