• Foxway/

Foxway rapporterar en imponerande fördubbling av försäljningen av rekonditionerade enheter

Report this content

Foxway har släppt sin hållbarhetsrapport för 2023. Företaget står starkt när det gäller att hjälpa sina kunder och partners att gå från en linjär konsumtion av IT-utrustning till en mer cirkulär modell, där återanvändning av enheter gynnas.

2023 var ett år som etablerade uttrycket “polykris” då flera parallella oroande klimat- och miljörelaterade rekord sattes runt om i världen. Vi står inför en polykris och den privata sektorn, som historisk har varit en del av problemet, behöver nu bli en del av lösningen genom att anamma cirkulära affärsmodeller.

För Foxway innebär det att ha en långsiktig strategi som kan växa och fungera också i en ekonomi som inte är beroende av ständig tillväxt. Foxway är väl positionerat för att göra just detta och att visa att ett samhälle kan fungera med färre tillverkade enheter och totalt sett minskade negativt avtryck på planeten.

"Under 2023 fortsatte vi vår positiva utveckling genom att ge nytt liv eller hitta nya användare åt mer än två miljoner begagnade mobiler och laptops. På så sätt har vi hjälpt våra kunder att undvika nästan 300 000 ton CO2e-utsläpp genom att köpa rekonditionerade enheter från Foxway", säger Kai-Riin Kriisa, Hållbarhetsdirektör på Foxway.

Expansionen av Foxways verksamhet i Storbritannien ledde till att den totala volymen av hanterade och återsålda enheter fördubblades under 2023 och närmare 2 400 000 enheter överlämnades till nya användare.

Det ökande fokuset på cirkulär ekonomi och en mer hållbar konsumtion av elektronik växer stadigt både inom EU och globalt. Enbart marknaden för rekonditionerade smarttelefoner beräknas ett värde på mer än 140 miljarder USD under 2030, jämfört med 50 miljarder USD under 2020.

“Idag erbjuder Foxway rekonditionerade mobiler med ett genomsnittligt fotavtryck på 2,35 kg CO2e, bärbara datorer med 11,10 kg CO2e och surfplattor med 3,87 kg CO2e. Som kund och partner har du därför möjlighet att välja mer hållbar IT-utrustning och samtidigt minska ditt företags klimatavtryck", säger Kai Riin Kriisa.

Under 2024 kommer Foxway att fortsätta sträva efter att förankra sin strategi, resultat och rapportering i forskning och studier, egna och externa för att visa marknaden och kunder hur man gemensamt kan agera och hantera cirkulär IT på bästa möjliga sätt. Foxways ambition är att driva transformationen av marknaden genom att hjälpa sina kunder och partners att anpassa sin verksamhet och drift till cirkulära affärsmodeller genom tjänster som; device-as-a-serive, inbyte, återvinning eller så kallade Inbytesprogram för teknik.

Läs hela rapporten här: Hållbarhetsrapport 2023

Kontakt:
Emma Lindberg, Chief Marketing Officer på Foxway
emma.lindberg@foxway.com
+46 709530204

Vår ambition är att vara det ledande företaget i Europa för hållbara IT-tjänster och återvinning av elektronik. Vi vill ta hand om våra kunder och framtiden på samma gång. Och med vår unika affärsmodell så kan vi det. Från det att kunden köper enheten tills den dagen den skrotas på ett miljövänligt sätt. Tiden där emellan så skapar vi digitalt liv, utvecklar befintliga enheter och tar hand om de enheter som inte går att använda längre. Alla steg hanteras in-house, vilket gör oss unika på marknaden.