Patrick Höijer utsedd till ny vd för Foxway

Report this content

Foxways styrelse tillkännager utnämningen av Patrick Höijer till ny vd. Bytet av ledarskap är en del av en övergång för att bättre förbereda företaget för nästa kapitel av tillväxt. Patrick Höijer kommer att efterträda Martin Backman, Foxways medgrundare, som kommer att bistå under en övergångsperiod och förbli aktieägare.

Foxway är en av de ledande leverantörerna av cirkulära tech-tjänster i Europa. Bolagets unika erbjudande går ut på att bolaget hjälper sina kunder att köpa och hyra tech-utrustning samt renovera och sälja begagnade enheter. Sedan bolaget grundades 2009 har Foxway, med huvudkontor i Sverige, uppnått en omsättning på 660 MEUR 2023 samt vuxit till över 1000 anställda med kunder i mer än 100 länder.

Private Equity-bolaget Nordic Capital blev majoritetsägare i Foxway 2023 för att ytterligare stödja bolagets starka tillväxtresa. En del av den strategiska planen för bolaget inkluderar att säkra rätt ledarskap för att ytterligare skala verksamheten på global nivå, både organiskt och genom förvärv.

Efter en internationell rekryteringsprocess tillträder Patrick Höijer tjänsten som vd från och med idag. Patrick Höijer har bred B2B-erfarenhet från fintech och telekom och har haft olika ledande befattningar. Han var senast vd för mjukvaruleverantören Precise Biometrics, noterad på Nasdaq Stockholm, fram till hösten 2023. Patrick Höijer har tidigare varit CCO på betallösningsföretaget Nets Group (numera Nexi Group) och vd för Nets Sweden, samt innehaft flera ledande befattningar på Tele2 och E.ON.

“På styrelsens vägnar vill jag välkomna Patrick Höijer som ny vd för Foxway. Vi tror att bolagets ambition att transformera teknikindustrin genom att främja en mer cirkulär affärsmodell har stor outnyttjad potential. Patricks breda internationella erfarenhet av att framgångsrikt driva lönsam tillväxt kommer att bidra till att stärka Foxways fokus på transformation och ta nästa steg för att ytterligare accelerera tillväxten, säger Per Hallius, styrelseordförande i Foxway.

“Jag är hedrad över att ha blivit utsedd till att leda Foxway, som helt klart har ett mycket erfaret team dedikerat till att hjälpa våra kunder med deras digitalisering samtidigt som de kan bidra till att minska koldioxidutsläpp. Jag ser fram emot att lära känna teamet för att ytterligare bygga vidare och utveckla Foxway och bidra till nästa kapitel av tillväxt, säger Patrick Höijer, tillträdande vd.

Per Hallius fortsätter: ”Styrelsen vill också uttrycka sin tacksamhet till Martin Backman för hans engagerade ledarskap och omfattande bidrag till verksamheten som medgrundare och vd i över 14 år. Martin har haft en avgörande roll i att forma Foxway och bygga dess plattform och uppnå den position bolaget har idag. Eftersom Foxway nu accelererar sin tillväxt och transformation, har vi tillsammans kommit överens om att det är en bra timing att lämna över till ett nytt ledarskap.”

“Det har varit ett privilegium att leda Foxway sedan starten, och jag är oerhört stolt över vad vi har åstadkommit tillsammans med alla duktiga och engagerade kollegor. De senaste åren har Foxway vuxit rejält, både organiskt och via förvärv, och nu är det rätt tidpunkt för mig att passera stafettpinnen vidare. Jag är glad över att stödja och följa bolagets fortsatta utveckling som aktieägare, säger Martin Backman, avgående vd för Foxway.

För mer information, vänligen kontakta:

Per Hallius, styrelseordförande, Foxway
+46 730-79 44 20
per.hallius@foxway.com

Emma Dahlquist, marknadsdirektör, Foxway
+46 709-53 02 04
emma.dahlquist@foxway.com

Foxway is a leading European provider of circular tech services to large organizations, the public sector, and resellers of consumer electronics. With a vision to be the world’s best as-a-service company enabling circular tech, Foxway has supported its customers to make sustainability an integral part of their businesses. Foxway is headquartered in Sweden, and has a customer base in more than 100 countries around the globe. Foxway was founded in 2009 and has since then experienced rapid annual organic growth, further accelerated by strategic acquisitions of companies in the tech industry. Foxway today employs more than 1,000 people with an annual turnover of over 660 MEUR .For more information, visit: www.foxway.com