Förlängt tariffundantag för datorchassin i USA

U.S. Trade Representative's office (USTR) har beslutat att förlänga alla nu gällande tariffundantag för en rad produkter, inklusive kategorin datorchassin, till och med den 31 maj 2024. Fractals tidigare tariffundantag gällde till och med 31 december 2023, vilket innebär att beslutet medför en 5 månaders förlängning av undantaget.

Fractals nettoomsättning i USA uppgick till 273 Mkr under de senaste 12 månaderna till och med 30 september 2023, vilket motsvarar 35% av koncernens totala nettoomsättning. Under 2021 betalade Fractal en importtull på 25% av produktkostnaden för samtliga produkter som importerats till USA från Kina.

Bakgrund
Under 2018 och 2019 införde USTR flertalet tariffer för import av vissa produkter importerade från Kina, följt av en tariffundantagsprocess som infördes 2019. Den tidigare administrationen införde 2 200 undantag för 2019 och 549 undantag för 2020. Fractal beviljades ett undantag från tarifferna i mars 2020 gällande datorchassin, vilket gällde retroaktivt från september 2018 och varade till och med den 31 december 2020. Fractal beviljades ett nytt tariffundantag i mars 2022 för att gälla retroaktivt från 12 oktober 2021 till och med 31 december 2022. Det senaste tariffundantaget gällde från 1 januari 2023 till 31 december 2023 och som nu förlängts till den 31 maj 2024.

Hannes Wallin, vd och grundare, Fractal Gaming Group AB
E-post: IR@fractal-design.com