Fractal Gaming Group delårsrapport januari-mars 2022

Första kvartalet 2022

• Nettoomsättningen uppgick till 117,5 SEKm (169,1).
  • Produktresultatet uppgick till 47,2 SEKm (58,8), med en produktmarginal på 40,2% (34,8).
  • EBITDA uppgick till 11,3 SEKm (10,6), motsvarande en EBITDA-marginal på 9,6% (6,3).
  • EBIT uppgick till 7,3 SEKm (7,6), motsvarande en EBIT-marginal på 6,2% (4,5).
  • Inga jämförelsestörande poster under första kvartalet 2022. Första kvartalet 2021 innehöll jämförelsestörande poster på 21,1 SEKm som i sin helhet avsåg kostnader för börsnoteringen.
  • Operativt kassaflöde uppgick till 7,1 SEKm (-38,1).
  • Räntebärande nettoskuld var 119,1 SEKm (98,4).
  • Resultat per aktie uppgick till 0,2 SEK (0,1).

Hannes Wallin, VD för och grundare till Fractal, kommenterar:

” Vi förbättrar produktmarginalen väsentligt i första kvartalet och ser samtidigt att tillgången på grafikkort, som påverkar efterfrågan på våra produkter, har stärkts samt att priserna börjat minska från de väldigt höga nivåer som vi såg under föregående år.

Det finns ett uppdämt behov i marknaden eftersom många gamers väntat med att uppgradera sina datorer. Den ökade tillgången och lägre priserna på grafikkort som förväntas under 2022 bedömer vi kommer att leda till ökad efterfrågan på chassin men även på fläktar och nätaggregat. Vi är väl positionerade för att dra nytta av det fortsatt starka intresset för high-performance gaming baserat på vårt starka varumärke och framträdande globala marknadsposition.

Även om osäkerheten när det gäller efterfrågan och varuförsörjning ökat genom kriget i Ukraina och fortsatta pandemieffekter i Asien, förväntar vi att återigen kunna uppvisa tillväxt under 2022. Vi förutser fortsatt låg efterfrågan under första halvåret men med en starkare utveckling under andra halvåret i takt med tillgången till grafikkort fortsätter att förbättras.

Telefon- och webkonferens

Med anledning av delårsrapporten anordnas en telefon och web-konferens för investerare, analytiker och media 12 maj, 09.00 (CET). CEO, Hannes Wallin samt CFO, Karin Ingemarson kommer att presentera och kommentera rapporten och konferensen avslutas med en frågestund.

Uppgifter till telefon- och webkonferensen:
SE: +46850558375
UK: +443333009265
US: +16467224956

Länk till webbkonferensen:

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Hannes Wallin, VD och grundare, Fractal
E-post: IR@fractal-design.com

Karin Ingemarson, CFO, Fractal
E-post: IR@fractal-design.com

Denna information är sådan information som Fractal Gaming Group är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 12 maj 2022 kl. 08:00 CET.

Certified Advisor
FNCA Sweden AB
Nybrogatan 34, SE-102 45 Stockholm
+46(0)8-528 00 399
info@fnca.se

Om Fractal
Fractal är ett ledande varumärke inom premiumsegmentet av PC gaming-produkter. Bolaget grundades år 2010 och dess produkter säljs idag på fler än 50 marknader världen över. Fractal är marknadsledande inom datorchassin i flera geografiska marknader, till exempel i Japan och i Norden, och innehar en topp tre-position globalt.