Fractal Gaming Group delårsrapport januari-mars 2024

Första kvartalet 2024

• Nettoomsättningen uppgick till 192,4 SEKm (195,5).
  • Produktresultatet uppgick till 82,3 SEKm (79,1), med en produktmarginal på 42,8% (40,4).
  • EBITDA uppgick till 36,4 SEKm (41,6), motsvarande en EBITDA-marginal på 18,9% (21,3).
  • EBIT uppgick till 30,6 SEKm (36,5), motsvarande en EBIT-marginal på 15,9% (18,7).
  • Operativt kassaflöde uppgick till 18,3 SEKm (58,8).
  • Räntebärande nettoskuld uppgick till -21,4 SEKm (50,6).
  • Resultat per aktie uppgick till 0,9 (0,9).
  • Inga jämförelsestörande poster i kvartalet.

Jonas Holst, VD för Fractal, kommenterar:

I linje med våra förväntningar uppvisade årets första kvartal en försäljning i nivå med föregående år. Detta trots att vi möter höga jämförelsetal från 2023 då vi i samma period hade en tillväxt på 66%. Vi ser att efterfrågan på våra produkter fortsatt är på en hög nivå.

Vi förbereder oss nu för en intensiv period av lanseringar, i både befintliga och nya kategorier, som inleds vid den internationella teknikmässan Computex i Taipei i juni och som pågår fram till och med september.

För helåret 2024 ser vi goda möjligheter till fortsatt tillväxt, med en svagare utveckling under det andra kvartalet och ett starkare andra halvår med positiva effekter av våra tillväxtdrivande initiativ.”

Telefon- och webkonferens

Med anledning av delårsrapporten anordnas en telefon och web-konferens för investerare, analytiker och media 25 april 11.00 (CEST). CEO, Jonas Holst samt CFO, Karin Ingemarson kommer att presentera och kommentera rapporten och konferensen avslutas med en frågestund.

Länk till webbkonferensen:

Anmälan till telefonkonferensen:

Jonas Hoslt, VD, Fractal

Denna information är sådan information som Fractal Gaming Group är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 25 april 2024 kl. 08:00 CEST.

Fractal Gaming Group AB är ett företag som utvecklar datordelar och annan hårdvara för datorspelare, baserat i Göteborg, Sverige. Sedan dess uppkomst 2007 har Fractal utvecklat gaming-produkter som kombinerar skandinavisk design, användarcentrisk innovation och hög kvalitet. År 2021 noterades Fractal Gaming Group AB på Nasdaq First North Premier Growth Market. Idag erbjuder Fractal gaming-hårdvara till kunder över hela världen från sina kontor i Sverige, Taiwan, Kina och USA.