Preliminärt resultat: Stark vinstutveckling under första kvartalet

Fractal Gaming Group offentliggör prelimärt resultat för det första kvartalet. Nettoomsättningen beräknas till 195,5 SEKm (117,5), en ökning med 66,4%. EBITDA beräknas till 41,6 SEKm (11,3), motsvarande en EBITDA-marginal på 21,3% (9,6). EBIT beräknas till 36,5 SEKm (7,3), motsvarande en EBIT-marginal på 18,7% (6,2).

”Det första kvartalets vinstutveckling har varit starkare än väntat, driven av en hög försäljningstillväxt och god produktmarginal. Som vi kommunicerat tidigare finns det ett uppdämt behov av att uppgradera sin utrustning. Återhämtningen i marknaden, som inleddes under andra halvåret 2022, har förstärkts ytterligare under kvartalet, vilket också gör att våra återförsäljare behövt öka sina lagernivåer för att möta den ökande efterfrågan”, säger Hannes Wallin, VD och grundare.

”Det är glädjande att vi fått en stark start på året och att efterfrågan på våra produkter överträffat våra förväntningar. De nya produkter som lanserades under förra året har fått ett väldigt positiv mottagande av våra kunder runt om i världen och vi har ökat våra marknadsandelar under kvartalet”, tillägger Hannes Wallin.

Den finansiella informationen ovan är preliminär. Fractal Gaming Group kommer att offentliggöra sin fullständiga delårsrapport för första kvartalet den 11 maj 2023. I samband med detta kommer en telefon och web-konferens för investerare, analytiker och media att hållas kl 09:00 CEST. Inbjudan med kontaktuppgifter kommer att skickas ut i god tid före konferensen.

Hannes Wallin, VD och grundare, Fractal

Denna information är sådan information som Fractal Gaming Group är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2023-04-20 07:50 CEST.

Andreas Stigers