Nya möjligheter på esport betting marknaden

Report this content

Det är en hel del skriverier om hur esport-marknaden växer och storföretag som Kinneviks MTG har breddat sina portföljer genom att investera i bland annat Dreamhack och ESL. Schibsted har också hakat på och har setts göra satsningar inom sina webbkanaler.

Det råder inget tvivel att många inom företagsvärlden är eniga om att det finns en efterfrågan att möta inom esport. Men en mer intressant fråga att diskutera och ta reda på är var inom esporten som efterfrågan finns och hur väl den blir mött.

Detta är något som sökmotorsexperterna Patric Tärnhamn och Pontus Sandberg har frågat sig själva och bestämt för att följa upp. “Efter att ha undersökt marknaden närmare så har vi sett en tydlig brist på information och utbud kring esport betting. Detta har i sin tur lett till sidan https://fragbetting.com/sv/ som är en utbildande sida för just betting på esport.” säger  Patric Tärnhamn

Esport betting är en term som tillämpas främst för att beskriva oddsspel inom esport. Men inom esport betting finns det även många olika men snarlika termer som är lätta att blanda ihop menar grundarna bakom Fragbetting.

“Det finns idag mycket information och uttryck inom esport betting som blandas ihop av analytiker inom spel och odds industrin. Vi vill göra det enklare för konsumenter genom att tillhandahålla tydlig information samt framföra de seriösa aktörer som är aktiva inom esport betting” fortsätter Patric Tärnhamn

Förväxling av efterfrågan och marknader

Inom det mest populära spelet Counter Strike Global Offensive (CSGO) finns det stort tryck på söktermer som csgo gambling och csgo betting. Båda kan uppfattas innebära samma sak men påvisas rikta sig åt två helt olika marknader.

CSGO gambling har idag ca 41,000 sökningar per månad i Google och blir ofta förväxlat med klassiskt oddsspel. Faktum är att denna sökterm riktar sig främst till en ny bransch inom betting där man istället för att satsa pengar, satsar vunna eller köpta skins vilket är speltillbehör och grafiska element för spelets vapen och hjältar.

“Eftersom skins även kan säljas för riktiga pengar så har de blivit något av en egen valuta som befinner sig i en relativt okontrollerad vilda västern miljö.” nämner Patric Tärnhamn

Den så kallade skin betting marknaden har också varit i stort blåsväder och fått mycket kritik. Många sidor som varit operativa för skin betting har saknat spellicens och därför ej tagit hänsyn till spelarnas ålder, detta är något som Fragbetting.com arbetar emot genom att endast rekommendera licensierade aktörer på sidan för https://fragbetting.com/sv/csgo-gambling-sites/ CSGO gambling.

CSGO betting har idag ca 46,000 sökningar i månaden och används för att beskriva både oddsspel (match betting) samt gambling metoder. Det är denna sökfras inom esport betting segmentet där Fragbetting upplever högst tryck och efterfrågan. Även här nämns det på sidan https://fragbetting.com/sv/csgo-betting/ att borse från oseriösa aktörer.

“CSGO betting är den spelmetod som vi sett mest tryck på, dock blandas denna sökterm ihop av de som vill spela på odds och de som är ute efter skin betting alternativ. Detta gör det dock svårare ge en exakt bedömning på marknadens efterfrågan” - Avslutar Patric Tärnhamn

info@fragbetting.com

Patric Tärnhamn