Fraktkompaniet växer – sluter avtal med Antalis

Report this content

Framgångsrika Fraktkompaniet sluter avtal med den stora internationella pappers- och förpackningsgrossisten Antalis och växer ytterligare.

– Det ger oss ytterligare lagerutrymme i Göteborgsområdet och därmed möjligheter att ta in nya kunder, säger Anette Yngvesson, vd och grundare av Fraktkompaniet.

Fraktkompaniet startade år 2006 och är en ren framgångssaga. På bara sex år har logistisk- och transportföretaget gått från noll till en beräknad omsättning i på 150 miljoner kr år 2012. Antalis är Europas ledande grossist inom pappers- och förpackningsområdet. I Sverige har företaget en ledande position på pappersmarknaden och växer snabbt inom förpackningsområdet. Nu har de två företagen slutit ett avtal för västra Sverige som träder i kraft från den 1 september. Fraktkompaniet tar över Antalis regionlager på Hisingen, de tre distributionsbilarna och personalen på 5 anställda i Göteborg.

– Avtalet innebär att vi tar över Antalis logistikverksamhet vilket ger oss möjligheter att ta in nya kunder i det nya lagret på Hisingen, säger Anette Yngvesson.

För Antalis möjliggör avtalet en fortsatt expansion inom packaging och storformatsmedia.

– Vi har i Fraktkompaniet funnit en stark partner som kan hjälpa oss att vidareutveckla vår logistik i Göteborgsområdet och har samma höga ambitioner vad gäller service till våra kunder. Till det yttre kommer kunderna inte att se någon skillnad. Men genom samarbetet med Fraktkompaniet kommer vi att kunna erbjuda mer och flexiblare lösningar för våra kunder, säger Håkan Askenberger, logistikchef Antalis.

Fokus på kunder och medarbetare

Anette Yngvesson är mycket nöjd med överenskommelsen.

– Beslutet var lätt att fatta när vi fick förfrågan, vi är två företag med liknande värderingar som sätter stort fokus på kunderna och på våra medarbetare. Det viktigaste för ett företag är nöjda medarbetare, säger Anette Yngvesson.

Avtalet innebär att det redan snabbväxande Fraktkompaniet nu växer ytterligare. Under 2012 har företaget fått ett 10-tal nya kunder, främst i Stockholmsområdet där Fraktkompaniet etablerade sig för snart två år sedan. Mellan år 2010 och 2011 ökade omsättningen från 80 till 120 miljoner kronor och i år har den ökat ytterligare och beräknas bli 150 miljoner.

Anette Yngvesson, vd Fraktkompaniet

anette.yngvesson@fraktkompaniet.se

Fraktkompaniet erbjuder lagerförvaring, plock- och packtjänster samt distribution. Företaget har ett stort nät av erfarna distributörer i hela landet och transporterar gods både inom Sverige och till övriga Europa. Fraktkompaniet har som ambition att alltid hitta den kortaste och bästa vägen till slutdestinationen för att spara på miljön och hålla kostnaderna nere.

Taggar: