Sommarkul i Husby åker till Furuvik och startar fotbollslag
I sommar tar Frälsningsarméns kollo Sommarkul för första gången med ensamstående mammor och barn till Furuviks djurpark och Gröna Lund. Det är också premiär för Sommarkuls eget fotbollslag, som möter andra tonåringar i en serie. Porslinsmålning är en annan nyhet på sommarkollot i Husby.

– Den här sommaren satsar vi särskilt på barn i ekonomisk utsatthet och social isolering, som annars knappt skulle komma lämna lägenheten eller bostadsområdet, säger Julia Adolfsson, som är kollochef för Sommarkul.
Julia Adolfsson startade Sommarkul för barn i förorten sommaren 2020.
– Ju mer kontakt jag får med föräldrarna till barnen i vår verksamhet, desto mer förstår jag vilka som har störst behov av sommarutflykter. Killarna som ska spela i vårt fotbollslag har vi följt under flera år och väntat på att de ska bli tillräckligt gamla för den här serien, säger Julia.
Under fredagskvällar i juni och augusti möter Sommarkuls fotbollslag andra tonårskillar i en serie som äger rum på Östra Real, Gärdesskolan och Östermalms IP. Förutom Furuvik och Gröna Lund kommer Sommarkul att ta med ungdomar till Klätterparken i Hammarbybacken, åka till JumpYard, måla koppar och fat och ta med en ny årgång ungdomsledare till Liseberg.
Sommarkul i Husby 2026:
Maj till september möter Sommarkuls fotbollslag andra tonårskillar i en serie på Östermalm.
Vecka 25
- Gröna Lund med 60 ungdomar
- JumpYard med 55 barn
Vecka 26
- Furuvik med 50 ensamstående mammor och barn
- Gröna Lund med 50 ensamstående mammor och barn
Vecka 32
- Klätterparken i Hammarbybacken med totalt 70 ungdomar
- Porslinsmålning med 35 barn och ungdomar
Vecka 33
- Läger med fyra nätters övernattning på Hönö, Göteborg, och Liseberg för 20 - 25 nya ungdomsledare.
Utflykterna till Gröna Lund och Furuvik sker med hjälp av stöd från Gålöstiftelsen.
För mer information:
Eva Gustin, Press- och informationsansvarig, Telefon: +46 73 914 82 49, E-post: eva.gustin@fralsningsarmen.se