Framtidsfabriken Netsolutions etablerar sig i Storbritannien

Report this content

Framtidsfabriken Netsolutions etablerar sig i Storbritannien Framtidsfabriken Netsolutions fortsätter sin expansion, för att stärka sin position på den viktiga Europeiska marknaden. Företaget har undertecknat en avsiktsförklaring om förvärv av det brittiska Internetkonsultföretaget Vivid Edge och etablerar sig därmed i Storbritannien. Framtidsfabriken Netsolutions har slutit ett intentionsavtal om förvärv av Vivid Edge, en fullservice-Internetkonsult baserad i London med kunder som Shell, Pfizer, Pioneer och Eli Lily. Genom förvärvet stärker Framtidsfabriken Netsolutions sin position som ett av Europas ledande Internetkonsultföretag och skapar en solid bas för vidare expansion. Efter en initial investering kommer bolaget att ha 51 procent av aktierna i Vivid Edge samt en option att förvärva ytterligare 40 procent efter tolv månader. Förvärvet är det andra på kort tid i Europa sedan bolaget kungjorde sitt förvärv av Danmarks största Internetkonsultföretag Networkers i förra veckan. - Vivid Edge matchar vår företagskultur väl. Detta förvärv hjälper oss att leverera ännu bättre tjänster till våra multinationella kunder, till exempel AstraZeneca, vars nya huvudkontor ligger i Storbritannien, säger Jonas Birgersson, VD för Framtidsfabriken Netsolutions. Affären ger Vivid Edge nödvändiga resurser för vidare expansion. - Vår filosofi stämmer bra överens med Framtidsfabriken Netsolutions. Det är viktigt för oss att kunna erbjuda globala helhetslösningar för komplexa Internetprojekt., säger Vivid Edges VD Alex Kelleher. Alex Kelleher är en ofta anlitad talare vid brittiska och europeiska konferenser. Han har också ett eget radioprogram hos BBC. För mer information kontakta: Jonas Birgersson, VD Framtidsfabriken, 046 - 286 33 03, jonas.birgersson@framfab.se Alex Kelleher, VD Vivid Edge, +44 (0) 1483 454 044, alex@vividedge.com www.framfab.com www.vividedge.com Framtidsfabriken Netsolutions affärsidé är att med digitala och interaktiva tjänster stärka sina kunders konkurrenskraft och skapa nya affärer i den framväxande nätverksekonomin. Företaget hade en omsättning på 177 miljoner kronor under 1998 och består idag av 350 medarbetare fördelade på tio kontor lokaliserade i Göteborg, Köpenhamn, London, Lund, Malmö och Stockholm. Exempel på Framtidsfabriken Netsolutions kunder är AstraZeneca, Autobytel, Dial, Electrolux, Expressen, GE Capital Bank, Glaxo Wellcome, Handelsbanken, IKEA, Perstorp, SAAB-gruppen, SCA, S E B, Skanska, Svenska Dagbladet, Tele Danmark, Unibank, Vattenfall, Volvo-gruppen och Volvo Personvagnar. Framtidsfabriken Netsolutions är i huvudsak personalägt. Bland de externa ägarna märks framför allt stiftelser med anknytning till Familjen Hans Rausing, IKANO och sjätte AP-fonden. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/05/20/19990520BIT00150/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/05/20/19990520BIT00150/bit0002.pdf