Framtidsfabrikens börsintroduktion kraftigt övertecknad

Report this content

Framtidsfabrikens börsintroduktion kraftigt övertecknad När teckningstiden för aktier i Framtidsfabriken gick ut fredagen den 11 juni hade erbjudandet om förvärv av aktier tecknats hela 14 gånger. Den 23 juni noteras Framtidsfabriken på Stockholmsbörsens O-lista. Allmänheten i Sverige samt svenska och utländska institutioner tilldelades aktier. Intresset från institutionella investerare i Storbritannien, Sverige, Tyskland och USA var särskilt stort. Erbjudandet avsåg 2 997 623 aktier fördelat på nyemission om 1 500 000 aktier och utförsäljning av befintliga aktier om 1 497 623. Ytterligare 500 000 aktier kan komma att nyemitteras om övertilldelningsoptionen utnyttjas till fullo. Antal aktier i bolaget är efter erbjudandet 12 553 426. Priset uppgick till 125 kr per aktie och erbjudandet (inklusive övertilldelningsoption) motsvarade 437 mkr. Enskilda Securities var rådgivare till Framtidsfabriken vid börsintroduktionen. För mer information kontakta: VD Jonas Birgersson, tel. 046-286 33 03, jonas.birgersson@framfab.se, eller ekonomi- och finansdirektör Johan Haeggman, tel. 08-506 121 00, johan.haeggman@framfab.se. Historia och bildarkiv finns på www.framfab.com. Framtidsfabrikens affärsidé är att med digitala och interaktiva tjänster stärka sina kunders konkurrenskraft och skapa nya affärer i den framväxande nätverksekonomin. Framtidsfabriken består idag av 360 medarbetare fördelade på tio kontor lokaliserade i Göteborg, Köpenhamn, London, Lund, Malmö och Stockholm. Genomsnittligt antal anställda under 1998 uppgick till 196 personer. Framtidsfabriken är generalentreprenör av Internettjänster till Volvo Car Corporation, Vattenfall, IKEA och Electrolux. Exempel på andra kunder är Astra, GE Capital, SAAB-gruppen, Tele Danmark och Unibank. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/06/14/19990614BIT00140/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/06/14/19990614BIT00140/bit0002.pdf