Framtidsfabriken beslutar kalla till extra bolagsstämma.

Framtidsfabriken beslutar kalla till extra bolagsstämma. Framtidsfabrikens styrelse har fattat beslut om att kalla till extra bolagsstämma för att ta ställning till styrelsens förslag: - 40 miljoner kronor nysatsas i Framfab Innovation AB - Framtidsfabriken AB erbjuder teckningsoptioner till anställda - Bemyndigande att nyemittera aktier i syfte att möjliggöra förvärv Styrelsen föreslår att 40 miljoner kronor satsas i dotterbolaget Framfab Innovation AB, ett bolag som ska ta tillvara affärsidéer från Framtidsfabriken - affärsidéer som ligger utanför konsultrörelsen, från Framtidsfabrikens anställda, kunder eller från marknaden. Målet är att snabbt sätta bra affärsidéer i sjön genom egna bolag. Detta för att attrahera de mest intressanta utvecklingsprojekten till Internetkonsultföretaget Framtidsfabriken AB. Framfab Innovation AB kommer inledningsvis att ha 40 miljoner kronor till sitt förfogande. Vid extra bolagsstämma i Framtidsfabriken AB föreslås Framfab Innovation ägas till 70 procent av Framtidsfabriken (där personalen är största ägare), till 25 procent av Bredbandsbolaget och till 5 procent av samtliga idag anställda inom Framtidsfabriken och Bredbandsbolaget. - Vi är ett kunskapsföretag som lever till stora delar på det engagemang och den entreprenörsanda som våra medarbetare satsar hos oss. Detta är ett sätt att ta tillvara den enorma drivkraft som finns inom våra företag, och samtidigt ge dessa idéer det stöd som behövs för att snabbt kunna utveckla dem till lönsamma affärsidéer, säger Jonas Birgersson, VD i Framtidsfabriken . Affärsmodellen har redan testats i ett framgångsrikt projekt. Bredbandsbolaget startades som ett kuvösprojekt inom Framtidsfabriken. Dess framgång på marknaden har stått modell för hur projekt ska drivas från idé till självständigt bolag. Styrelsen föreslår vidare att med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt erbjuda teckningsoptioner till Framtidsfabrikens anställda. Priset för teckningsoptionerna kommer att beräknas av KPMG Corporate Finance med tillämpning av vedertagen värderingsmodell. Den föreslagna emissionen innebär att högst sammanlagt 1 000 000 aktier kan tillkomma, vilket ger en maximal utspädning om cirka 7 procent av antalet aktier och röster vid full teckning med hänsyn tagen till tidigare teckningsoptionsprogram samt bemyndigande. Styrelsens har även beslutat föreslå bolagsstämman ett bemyndigande att med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt nyemittera sammanlagt högst 1 500 000 aktier för att möjliggöra ytterligare företagsförvärv. Kallelse till extra bolagsstämma i Framtidsfabriken AB kommer att publiceras i Post och Inrikes Tidningar, samt i Svenska Dagbladet. Johan Haeggman, Finanschef Framtidsfabriken 08-545 258 00, johan.haeggman@framfab.se eller Martin Anderlind, Marknadskommunikation Framtidsfabriken 070-658 85 42, martin.anderlind@framfab.se, www.framfab.se Framtidsfabrikens affärsidé är att med strategisk rådgivning och digitala tjänster skapa nya affärer för nätverksekonomin. Framtidsfabriken består idag av 550 medarbetare fördelade på 15 kontor lokaliserade i Göteborg, Köpenhamn, Linköping, London, Lund, Malmö, Paris, Stockholm och Västerås. Framtidsfabriken är generalentreprenör av Internettjänster till Volvo Car Corporation, Volvo Group, Vattenfall, IKEA och Electrolux. Exempel på andra kunder är AstraZeneca, GE Capital, SAAB-gruppen, Tele Danmark och Unibank. Framtidsfabriken är noterat på Stockholmsbörsens O-lista (ticker FTID). ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/10/15/19991015BIT00170/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/10/15/19991015BIT00170/bit0002.pdf