Framtidsfabriken slutför affär i Frankrike

Framtidsfabriken slutför affär i Frankrike Framtidsfabriken har slutfört förvärvet av franska Internetföretaget Wcube. Härigenom stärks Framtidsfabrikens Europeiska nätverk av Internetkonsultföretag. Wcube är baserat i Paris grundades 1995. Bolaget har 41 anställda och erbjuder digitala tjänster till företag såsom Johnson & Johnson, Pernod Ricard, Bouygues, Silicon Graphics, Atlas Copco, Röda Korset och France Telecom. Framtidsfabriken betalar 36 miljoner FRF för 95 procent av aktierna i Wcube där köpeskillingen utgörs av både kontanter och aktier i Framtidsfabriken. Ledningen i Wcube äger resterande 5 procent av aktierna. Framtidsfabriken kommer att förvärva dessa aktier under första kvartalet år 2001 till ett pris baserat på Wcubes lönsamhet och omsättning under år 2000. Det franska företaget kommer initialt att kallas Framfab Wcube. Efter förvärven av danska Networkers och brittiska Vivid Egde är detta Framtidsfabrikens tredje förvärv utanför Sverige sedan i maj. - Just nu är Frankrike en av de snabbast växande marknaderna i Europa. Eftersom Wcube är ett av de ledande företaget på den franska marknaden, och den franska marknaden i sig har en nyckelposition i södra Europa, är denna affär ett viktigt steg i vår europeiska expansion, sa Jonas Birgersson, VD för Framtidsfabriken, när affären presenterades. - Framtidsfabriken och Wcube delar både kultur och visioner. Vi tror starkt på Framtidsfabrikens angreppssätt, metod och arbetsprocess. Det är roligt att få möjligheten att bli partner till det ledande interaktiva företaget i Sverige och att bli en spjutspets i företagets utveckling i södra Europa. Med resurser och expertis över hela Europa, finns det utmärkta förutsättningar att spela en central roll i den framväxande nätverksekonomin, sa Wcubes grundare Christophe Chatillon och Laurent Lathieyre. Framtidsfabriken avser att fortsätta expandera i Europa och USA. Enskilda Securities har agerat finansiell rådgivare till Framtidsfabriken i samband med denna affär. För ytterligare information kontakta: Mattias Söderhielm, Mergers and Acquisitions 070-94 121 12, HYPERLINK mailto:ms@framfab.se mattias.soderhielm@framfab.se eller Martin Anderlind, Marknadskommunikation, Framtidsfabriken 070-658 85 42, HYPERLINK "mailto:martin.anderlind@framfab.se" martin.anderlind@framfab.se HYPERLINK http://www.framfab.se www.framfab.se Christophe Chatillon, HYPERLINK mailto:chris@wcube.fr chris@wcube.fr , or Laurent Lathieyre, HYPERLINK mailto:lol@wcube.fr lol@wcube.fr , Wcube, +33 1 55 48 11 00, HYPERLINK http://www.wcube.fr www.wcube.fr Framtidsfabrikens affärsidé är att med strategisk rådgivning och digitala tjänster skapa nya affärer för den framväxande nätverksekonomin. Framtidsfabriken består idag av 550 medarbetare fördelade på 15 kontor lokaliserade i Göteborg, Köpenhamn, Linköping, London, Lund, Malmö, Paris, Stockholm och Västerås. Framtidsfabriken är generalentreprenör av Internettjänster till Volvo Car Corporation, Volvo Group, Vattenfall, IKEA och Electrolux. Exempel på andra kunder är AstraZeneca, GE Capital, SAAB-gruppen, Tele Danmark och Unibank. Framtidsfabriken är noterat på Stockholmsbörsens O-lista (ticker FTID). ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/09/29/19990929BIT00230/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/09/29/19990929BIT00230/bit0002.pdf