Framtidsfabriken storsatsar på tung media

Framtidsfabriken storsatsar på tung media "Fördel Sverige - Fördel Framtidsfabriken". Vi har idag ett unikt tidsmonopol. "De senaste veckorna har Sverige tagit ledningen när det gäller snabb dataöverföring till låga fasta priser. Det av Bredbandsbolaget startade 'bredbandskriget' där även Telia deltar (i att leverera 10 Mbit/s för 200 SEK per månad) har skapat unika möjligheter för nästa generations Internet och helt nya kommunikationstjänster. De kommersiella möjligheterna är enorma, större än Sveriges tidiga satsning på mobiltelefoni som har skapat alternativintäkter på över 100 miljarder" säger Jonas "Birger" Birgersson, grundare och VD i Framtidsfabriken samt grundare och styrelseordförande i Bredbandsbolaget. "Alla bedömare är eniga om att bredbandstjänster kommer att bli en global miljardindustri som kommer att integrera tjänster som telefoni och kabel-TV med helt nya tjänster. Att vi idag i Sverige har möjlighet att bygga dessa före några konkurrenter är en enastående möjlighet och den skall vi ta på allvar. Framtidsfabriken kommer att göra allt för att använda detta tidsmonopol för att tillsammans med klienter och andra ledande företag bygga ett globalt försprång" säger Jonas "Birger" Birgersson. Fokusområdet BIP - Bredbandiga IP-applikationer / tung media Framtidsfabriken var bland de första i världen att satsa på rörlig bild och 3D över Internet (se bakgrund). I och med bredbandets genomslag kommer vi att satsa kraftigt på att rekrytera TV-producenter, 3D-kreatörer och realtids- och spelprogrammerare. Den första BIP-cellen är på plats i Malmö och fler kommer. Företaget förstärker även sina teknikavdelningar med ytterligare experter på videoserver, telekommunikation och nätverksbyggande. Framtidsfabriken är mycket fokuserad på att vara den ledande leverantören i att nyttja de nya bredbandsnäten och rekryterar nu aggressivt för att bygga ett svenskt 'drömlag' inom detta nya område. Vad är tung media? Den stora skillnaden mellan dagens Internettjänster och tung media är två faktorer. Den första kallas med ett samlingsnamn AORTA (Always, On RealTime Access) och innebär att ens dator alltid är tillgänglig på nätet. Detta innebär att man som användare alltid snabbt kan komma åt information och att ens dator kan fungera som server (dvs. publicera information). Den andra är att helt nya audiovisuella frihetsgrader öppnar sig, det innebär i korthet att istället för att nöja sig med bilder och text, så kan kreatörer nu använda rörlig bild och 3D-objekt i fullskärmsstorlek, samt blanda in tjänster som telefon och videotelefoni i vanliga webbtjänster. Inom detta område kommer Framtidsfabriken även att satsa på teknik som underlättar för vanliga användare att kunna publicera 'tungt innehåll'. För ytterligare information kontakta: Jonas Birgersson, VD Framtidsfabriken, +46 (0) 46 286 33 03, jonas.birgersson@framfab.se Martin Anderlind, Marknadsinformation, 070-658 85 42, martin.anderlind@framfab.se www.framfab.se Framtidsfabrikens affärsidé är att med strategisk rådgivning och digitala tjänster skapa nya affärer för den framväxande nätverksekonomin. Framtidsfabrikens består idag av 500 medarbetare fördelade på 14 kontor lokaliserade i Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund, Linköping, Köpenhamn, London och Paris. Framtidsfabriken är generalentreprenör för internettjänster till Volvo Car Corporation, Volvo Group, Vattenfall, IKEA och Electrolux. Exempel på andra kunder är AstraZeneca, GE Capital, SAAB-gruppen, Tele Danmark och Unibank. Framtidsfabriken är noterad på Stockholmsbörsens O-lista. Bakgrund När vi kan få tillgång till höga överföringshastigheter (dvs. bredband) kan helt nya audiovisuella tjänster produceras. Nödvändig bandbredd i megabit per sekund (Mb/s): Video 1.5 GSM 0.0096 (VHS) Video 3.0 TFN 0.064 (NTSC) Video 6.0 Modem 0.056 (PAL) HDTV 24.0 ISDN 0.128 Vad gäller video är ovanstående siffror genomsnittskonsumtionen: det som avgör är hur stor del av bildytan som uppdateras. Nyhetssändningar använder typiskt minst bandbredd, medan sport använder mest. Det är mot denna 'bandbreddskarta' man skall jämföra olika tekniker för att bygga datakommunikation i hemmen. Olika tekniklösningar för bredbandsaccess För mer information om detta, se www.bredband.com Sedan september 1996 har Framtidsfabriken arbetat med tung media. Då genomförde Framtidsfabriken och Volvo Personvagnar den sjunde kommersiella videosändningen i världen över Internet och var först i Europa med denna teknik. Innehållet var premiärvisningen av Volvo C 70 i Paris. Ett antal företag var inblandade som underleverantörer, bland annat Telia och Macromedia. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/09/20/19990920BIT00320/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/09/20/19990920BIT00320/bit0002.pdf