Framtidsgymnasiet har mest nöjda elever

Report this content

I kvalitetsundersökningen från vårterminen 2011 rankas Framtidsgymnasiet högst av alla gymnasieskolor i Linköping. Framtidsgymnasiets sammanvägda index är 92,3 jämfört med snittet på samtliga skolor som är 72,2.

I Linköpings gymnasieskolor, både kommunala och fristående, pågår ett ständigt kvalitetsarbete. Linköpings kommun genomför varje år en kvalitetsundersökning genom att skicka ut ett frågeformulär till alla elever i årskurs två och tre. I enkäten får eleverna svara på frågor om lärare, undervisning, prov, demokrati i skolan, lokaler, läromedel och utrustning, elevomsorg och psykosocial miljö, skolmat, skolans ledning, skoldagen, individuella val och övergripande upplevelser och intryck.

Resultaten av undersökningen samlas i en kvalitetsredovisning där verksamheten beskrivs och där måluppfyllelsen och kvaliteten i verksamheten bedöms, följs upp och utvärderas.

– Vårt framgångsrecept är att vi är en liten skola med stor lärartäthet. Det betyder att alla känner varandra och att lärarna kan både elevernas styrkor och vet vad de kan behöva extra hjälp med, säger Dennis Nebo, på Framtidsgymnasiet i Linköping.

– Vi har också ett nära samarbete med många företag i Linköping. Den arbetsplatsförlagda utbildningen är en viktig del av programmen så att eleverna får komma ut och känna hur det är att jobba på riktigt, säger Dennis Nebo.

Ett verktyg i förbättringsarbetet

Varje kommun och skola ska göra en skriftlig kvalitetsredovisning. Kvalitetsredovisningen ska visa hur skolan lyckas med att nå de nationella målen och vilka åtgärder som behöver vidtas för att komma till rätta med eventuella brister och är ett verktyg för att regelbundet stämma av hur långt verksamheten kommit i det löpande förbättringsarbetet. Den ska kunna användas av personal, elever och föräldrar, till exempel vid val av skola, samt av media och andra intressenter

Bilaga: Översikt Enkätresultat per faktor och gyskola VT11.xls

För mer information kontakta:
Dennis Nebo, Framtidsgymnasiet i Linköping
072-745 88 04, 013-20 29 63, dennis.nebo@framtidsgymnasiet.se

Framtidsgymnasiet är en arbetsplats där eleven arbetar på samma villkor som lärare och annan personal. Vi har alla samma mål, att eleven ska lära sig ett yrke och ta ett jobb. Den grundtanken genomsyrar allt från metoder och pedagogik till investeringar i moderna maskiner och personalens kompetens. Framtidsgymnasiet är en del av AcadeMedia, se www.academedia.se.

Taggar: