Miljoner satsas på kompetens och investeringar på Framtidsgymnasiet i Kristianstad

Report this content

Framtidsgymnasiet tog 2008 över skolan i Kristianstad med ca 300 elever inom gymnasiala bygg- fordons- och industriprogrammet.

För Framtidsgymnasiet i Kristianstad innebär det investeringar i bland annat specialfordon, utrustning och kompetens. Vår vision är att vara ledande inom yrkesutbildning. Vi vill ge varje elev bästa möjliga förutsättning för arbete och en lovande framtid. – Samtliga investeringar syftar till att göra utbildningen och därmed eleverna mer konkurrenskraftiga på arbetsmarknaden. Målet med våra utbildningar är att eleverna ska få ett jobb efter avslutad gymnasieutbildning, säger Jenny Johnsson, rektor. – Vi tror på de yrkesinriktade gymnasieprogrammen. Det finns ett stort intresse bland ungdomar att söka sig till en gymnasieutbildning som leder till ett jobb efter gymnasiet, säger Ulf Sjulander, verksamhetschef för Framtidsgymnasiet. Populärt lärlingsprogram ökar elevens möjlighet att få jobb Inom ramen för yrkesprogrammen återfinns varje år den populära lärlingsutbildningen. En gymnasial utbildning där stor del av studietiden genomförs på ett företag. Lärlingsutbildning skapar stora möjligheter att anpassa utbildning efter elevens behov och intressen. – I Kristianstad har vi cirka 70 elever som deltar i gymnasialt lärlingsförsök. Vi har utbildat över 50 företag och handledare så att de på bästa sätt kan tillgodose elevens yrkesutbildning, berättar Jenny Johnsson, rektor. Ansökningstiden för alla gymnasiala utbildningar går ut den 5 maj.

Taggar: